View Single Post
Old 12-10-2019, 15:18  
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: SAS+Forsvaret=Sant

Jeg må si, jeg er litt irritert over på hvilken måte diskuteres her.

Rett nå så kjenner bare FLO detaljene fra begge bud. SAS og Norwegian kjenner hver detaljer for sitt bud de la in.

Det ligger i naturen av anbuds-process at du kan vinne en kontrakt. Man taper ikke, fordi det finnes seg ingen automatisme som sier at en kontrakt må tildeles den en eller andre aktør. Vi ikke kjenner detaljer hvorfor FLO valgte den ene bud over det andre, både nå og vi også ikke kjenner det for de siste runder.

Nok en ting som kommer til hodet.
Uansett hvem blir utvalgt som leverandør, så vil de store fundamentals i det Norske Innenriksmarket ikke forandres. Det skjer bare en omrokkering.

Det vi ser siden noen måneder er faktum at begge aktører har forstått noen viktige ting:
  • Over-supply fører til yield og dermed margin-destruction
  • Man overlever ikke dersom den andre faller

Som en konsekvens ser vi en visst kapasitæts-disciplin og ikke minst en pricing som er typisk for en vel-fungerende duopol.

Fra min personlig erfaring i AB kan jeg gjerne fortelle at disse kontrakter har gode og meget dårlige aspekter. På den ene side er det sikkert revenue som sikres, på den annen måte blir man også forplikted til antall ruter, frekvenser og - noen ganger - last-seat availability.
AB hadde en rute da man fløy ekstremt mange stats-ansatte, men denne ble ikke lønnsomt, det ble bare stort volumn. I ferietider ble det umulig å redusere schedule og AB hadde store opportunity costs fordi man ikke kunne nytte flyet til ferie-destinasjoner.

Utifra dette erfaring kan det hende at en aktør på den ene hand taper kontrakten og revenue, man på den andre hand får friheter i sitt flåte- og rute-planlegging som den andre ikke ha.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote