View Single Post
Old 26-09-2019, 01:15  
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default BA celebration of 100 years really appreciated

Heisann

Uten å vite vær og vind var det for lenge siden avtalt med gode venner å dra til Duxford sist helg, for å være med på Battle of Britain Memorial Flight.
Det ble et godvær jeg sjelden har opplevd på de britiske øyer.

Bestemte meg for å dra en dag i forveien, med BA761 for å få en dag ved LHR og booket meg rom på Premier Inn ved Terminal 4. Hovedmålet var de 4 flyene som er malt ifm BA s 100 års feiring.

Det går an å være heldig!
Med sol uten en sky, og svak østavind som gjorde at alle avganger gikk på bane 09R, var det en max 5 minutters gangavstand inkludert venting på trafikk for å krysse en 4-felts vei for å komme til et flott fotosted der de tyngste flyene som trenger lang rullebane, drønner forbi i lav høyde, mens alle de "lette flyene" som vi er vant med her i landet, går høyt forbi.

G-EUPJ viser BEA fargene fra 1959 til 1968 (og i praksis helt til 1972) på vei til Nice, (og senere på dagen gikk den til Oslo.... )
BA A319-131 G-EUPJ at EGLL/LHR 19-09-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

G-BYGC er den nyeste av de tre Jumbojetene som ble valgt ut til å få jubileumsfarger. Den var ny i 1999 og ble lever i Chelsea Rose skjemaet som det hadde i 4 år før det ble oppdatert til standard BA skjema i 2003.
Veldig stas at de har en som går fast i BOAC fagene som var i bruk fra 1964 til 1972, her på vei til Lagos
BA B747-436 G-BYGC at EGLL/LHR 19-09-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

G-CIVB ble levert i Landor farger i 1994 og med navnet "City of Lichfield", det hadde en kort periode før jul i 1995 en spesiell dekor for "International Childrens Conference", før det i 1999 også fikk "Chelsea Rose"-fargene, men ble overført til British Asia Airways. Tilbake i standard BA trafikk i 2002, og oppdatert til standard BA farger i 2003.
Selv om jeg vet at mange foretrekker Landor-skjemaet, så er Negus-fargene ganske friske, og jeg husker fortsatt godt da det ble introdusert som BA s nye farger etter sammenslåingen. Men det var bare 747-100 og -200 som fløy i disse fargene, så flott å se en -400 gjøre det nå, på vei til Miami.
BA B747-436 G-CIVB at EGLL/LHR 20-09-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

Så kronen på verket: "City of Swansea" G-BNLY som ble satt i trafikk i 1993, har blitt "City of Swansea" igjen Og bare fløyet i de nye standard fargene til BA i 17 år i mellomtiden. Ja, det var stil over Landor-fargene, men de gjør seg avgjort best i solskinn, som her:

BA B747-436 G-BNLY at EGLL/LHR 19-09-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

Enjoy!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote