Thread: Lufthansa F
View Single Post
Old 24-05-2023, 11:11   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Lufthansa F

Ankomst EWR var i den nye terminalen, terminal A. Den åpnet ca 2 mnd før vi landet, og det var ingen grunn til å ikke bli imponert. Lyst og luftig, og det kunne se ut som det var mange greie spisesteder å velge mellom. Etter landing var det derimot viktigst å få med seg bagasjen, og komme seg til neste transportmiddel.
Siden vi skulle bo like ved Penn, hadde valget falt på tog til Manhattan.
Forarbeidet var ikke gjort på en tilfredsstillende måte, så vi valgte å ta shuttlebuss til stasjonen. Helt bortkasta, den kjørte i sirkler et par ganger, og brukte mer tid enn det hadde tatt å gå. Avstanden er som B-gates til flytoget på OSL.
Litt knoting med billettautomaten gjorde at vi misset et tog med 90 sekunder. 30 minutter til neste, siden dette var litt utpå kvelden.
Når de 30 minuttene nesten var omme kom den hyggelige beskjeden om at toget var 10 minutter forsinket. Gjett hva som skjedde når 8 av de 10 minuttene var gått? Joda, selvfølgelig var toget ytterligere ti minutter forsinket. Vel ombord så ble man ikke videre imponert over togstandarden. Det minnet om Type 69 med brune skinnseter.

Dagene på Manhattan var solfyllte, men ganske kjølige. Jeg er glad for at vi hadde med gode sko, for det ble hverken brukt bane, taxi eller uber. Vi gikk over 5 mil på tre dager
Ellers ble det tid til en tur i MSG for å se på Rangers, der kosta to øl og en popcorn 461kr

Det kulinariske høydepunktet ble inntatt på en bar ved Wall Street. En ølhund sa til meg før avreise at det beste han hadde smakt var en Heady Topper, men den fikk man dessverre ikke tak i utenfor Vermont. Heldigvis tok han skammelig feil.

Returen til EWR gikk også med tog, men denne gangen var toget både i rute og av en litt nyere art. Gåturen fra Airtrain til terminalen gikk på noen minutter, og så begynte virkelig moroa.
Automaten kunne ikke sjekke oss inn på mer enn EWR-BOS og BOS-MUC. Dette måtte jo selvsagt være en liten hikke i systemet, og noe folkene på manuell innsjekk kunne fikse ved et tastetrykk. Mr Gidderikke og Ms Vilikke hadde helt andre planer. De var himmelfallne over at noen faktisk kunne komme med en så krevende forespørsel å få sjekke bagasjen sin helt til endestasjonen. At det var en gjennomgående reise på samme referanse, med samme allianse og innenfor Schengen spilte visst ingen rolle denne dagen. Heldigvis ble jeg truffet av et øyeblikks innfall av å være løsningsorientert, og fikk sjekket inn bagasjen til MUC, med tanke om at dette fikser vi senere.

Hadde jo et lite håp om at det skulle være noen form for fast-track, priority eller lignende i den nye terminalen, men det fant vi aldri. Resultatet ble den lengste køen jeg har stått i på minst et ti-år. Tipper vi brukte minst 40 minutter.

Terminal A blir brukt av f.eks. American, Delta og for vårt vedkommende, United-ruter som har størst andel av O&D. Det vil si at en stor andel av de reisende sjekker inn og skal gjennom sikkerhetskontrollen. Ikke ideelt!

Når man først var gjennom havnet man på en koselig liten pub, fikk en god øl og en altfor søt(!!) burger.

Tok oss litt bedre tid til å titte på dette nye bygget, og jeg må bare si jeg er imponert. Jeg synes layoten med en center court med mye serveringssteder er perfekt, så kan områdene ved gatene brukes til mer sitteplasser (OSL - hører dere???)

Flyturen med en UA 319 gikk på under en time og var i øko med ledig midtsete. Den var til og med på rute, noe som ville gi grei tid i BOS.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0294.jpg
Views:	41
Size:	176.4 KB
ID:	53431   Click image for larger version

Name:	IMG_0295.jpg
Views:	42
Size:	130.5 KB
ID:	53432   Click image for larger version

Name:	IMG_0296.jpg
Views:	51
Size:	70.4 KB
ID:	53433   Click image for larger version

Name:	IMG_0299.jpg
Views:	52
Size:	179.1 KB
ID:	53434   Click image for larger version

Name:	IMG_0300.jpg
Views:	40
Size:	173.1 KB
ID:	53435  

Click image for larger version

Name:	IMG_0301.jpg
Views:	42
Size:	229.5 KB
ID:	53436   Click image for larger version

Name:	IMG_0303.jpg
Views:	41
Size:	223.8 KB
ID:	53437   Click image for larger version

Name:	IMG_0304.jpg
Views:	42
Size:	183.7 KB
ID:	53438   Click image for larger version

Name:	IMG_0298.jpg
Views:	54
Size:	51.3 KB
ID:	53439  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote