View Single Post
Old 06-05-2012, 20:37   #18
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Frakt i tillegg til bag blir en utfordring når det er snakk om HER/HEA/HUM/AVI/DGR. Det må som regel festes og tar lengre tid generelt å få ombord. På en 25 min t/a som vi har med SAS 737 så er det en utfordring. Man ønsker også å laste frakten først, for å få pax-bag ut fortest mulig, så den må være klar før prosessen begynner. Somler man i 2-3 min så har allerede 10% av t/a tiden blitt brukt opp.
Containerlastedefly har gevinst når det blir mye, slik som på widebodies. Men på shorthaul og med mye korte connections, så er ikke alltid containerne klare, og med stengetid på 30 min før på sjekkinn, så betyr det at siste bag i snitt et i bagasjehallen 20 min før avgangstid, og deretter skal den kjøres ut. Hvis det da er mange som kommer kort tid før, så kan containere være ute 15 min før avgangstid. Dette skal igjen da sorteres i prioritert, connection og lokal bag. Og dette er ikke blant unntakstilfellene. Det tar også tid å få inn containere i flyet, det gjøres ikke på 0 sek. En 319 med 4 (,5) ULD så går det relativt raskt, men det tar tid likevel, utstyret skal sikkert kjøres på plass og fra, og det skal kjøres av å på highloadere, den skal heves og senkes. Minuttene løper fort.
Bulk-lastede fly, ja jeg tror nok mange ville sett bedre ergonomiske forhold. Det er jo hjelpemidler som "sliding carpet" og "rampsnake" men ulempen er jo mer mekanikk og/eller vekter. Det å lage lasterommene større har nok også bare en marginal effekt ergonomisk, men store konsekvenser for flydesign.
Superhai is offline   Reply With Quote