View Single Post
Old 27-10-2016, 17:50   #48
knutfin
Newcomer
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 33
Default Re: Til Muscat og Mumbai i div narrowbodies, hjem igjen i EY A380 F

Det var veldig gøy å fly A380, og nå hadde jeg åtte timer på AUH før neste runde. De åtte timene skulle tilbringes i den da 4 mnd gamle First-loungen til Etihad. Før det hadde first-passasjerer måtte ta til takke med en egen innhegning i business-loungen deres. Jeg hadde lest litt om den nye loungen og gledet meg til å teste den, men først måtte jeg forsere sikkerhetssjekken. Det gikk unna på et par minutt og etter det var det ikke lange veien.




Inn ei dør,...




opp en trapp og forbi en svær blomsetervase...



så var jeg fremme!



Slik jeg har forstått det har de som flyr first med Etihad og de med høyeste status hos Etihad + partnere tilgang her. Klokken var snart midnatt, og det var nok ikke rushtid. Bortsett fra meg var det en familie som var med fra Mumbai, noen få som var der fra før, og så de som jobbet der da.
Jeg ble tatt godt i mot av en av de ansatte, som lurte på om jeg ville ha noe å spise og drikke. Ja gjerne det, sa jeg. Samtidig var jeg ganske sliten og kunne tenke meg å slappe av i ro og mak. Jeg hadde lest om disse private rommene (private rooms, hva blir det på norsk egentlig?), og spurte om noen av disse var ledige. Og det var det, gitt.
Han fulgte meg inn i rommet og gikk så for å hente en meny, samt et fat med ost og et glass rødvin slik at jeg hadde noe å gjøre mens jeg bestemte meg for hva jeg skulle spise.




Etter å ha sett litt i menyen bestemte jeg meg for å prøve lammekotelettene. Når jeg tenker tilbake skulle jeg egentlig ønske jeg prøvde noe av det andre, men i skrivende stund er jeg ganske sulten så jeg får la det gå. Servitøren, forøvrig den samme som tok i mot meg, var forresten helt utrolig bra. Han hadde alt på stell og oste erfaring. I tillegg var han ikke så formell av seg og pratet og vitset i vei.


Det var uansett skikkelig godt




Etter å ha spist opp lammet og i tillegg en sjokoladedessert var jeg stappmett og sliten, og la meg ned på sofaen. Når servitøren kom innom for å plukke med seg fatet mitt mente han jeg burde hatt en teppe om jeg skulle hvile middag. Han syntes også jeg måtte ha en øl til før jeg sovnet. Han kom tilbake med dette etter noen minutt. På vei ut døra lurte han på om og når han skulle vekke meg. Et par timer skulle holde, så da holdt han rommet stengt frem til da. Fabelaktig, altså.

Her er forresten et litt mer oversiktlig bilde over rommet




Etter noen timer ble jeg vekket. Nå var klokken rundt 04, og døgnrytmen var sønderknust. Det var på det roligste i loungen nå, og jeg bestemte meg derfor for å utforske resten av den. Det er ikke en veldig stor lounge, men på hele den tiden jeg var der føltes det aldri trangt og det var alltids en plass en kunne sitte i fred.


Div bilder

Private rooms til høyre



Reint bad




Lekerom, her kan man plassere barnet mens man styrter rom&cola (neida.. joda)




Cigarrom og barskapet




Det smått psykedeliske 'Relax & Recline'-området. Det var en del som sov her, så tok ikke bilde av hele området. Men det var gode stoler, nesten lie-flat.



TV-stue



Utover dette var det en gym og spa, samt noen egne rom for The Residence-passasjerer. Dit fikk jeg ikke gå inn, men jeg antar det er sjokoladefontener og Oompa Loompa'er der inne.

Og en bar da, som jeg nå befant meg ved. Bartenderen, Dima, var fra Kiev og var den eneste på jobb akkurat nå. Det var kun jeg som var der akkurat nå, så han stresset ikke akkurat. Jeg tenkte jeg skulle teste en av disse signaturdrinkene til Etihad, og gikk for en Sydney. Det er en rombasert drink som kom i en sånt krus:



I bakgrunnen her driver Dima og ordner en ny drink til meg. Etter å ha spurt meg hva jeg syntes om Sydney'en, forklarte han at han synes signaturdrinkene deres var litt fantasiløse og manglet lokal forankring. Noe jeg kan være enig i, det er jo de samme i alle loungene deres verden over. Det han driver å lager på bildet der er hans egen versjon av rom fizz, og den var dødsgod



Dima hadde tidligere jobbet som bartender i Kiev, og var veldig dyktig i faget sitt. Han og noen kollegaer hadde blitt hentet av Etihad for å jobbe på AUH. Det ble et par-tre runder til, og det var gøy å se og høre på mens han improviserte frem drink etter drink som alle var top notch.
Jeg bynte å bli godt i kakken, så jeg måtte gå meg en runde. Jeg tok en tur ut for å se på resten av flyplassen. Den virket ganske liten, hvertfall i Terminal 3. Jeg kom meg aldri til Terminal 1, selv om jeg hadde en plan om å stikke innom Premium loungen. Vel, vel.

Solen var på vei opp nå, og jeg var tilbake fra runden min. Jeg ble tilbudt frokost, så jeg lurte på om de kunne ordne eggs benedict til meg. Det kunne de absolutt, og det var en av de bedre eggs benedict jeg har smakt. I tillegg kom de uoppfordret med mimosa, noe jeg ikke hadde bruk for, men det er jo gratis!!

Namnam (pre-mimosa, post-cocktail extravaganza)



Men nå nærmet klokka seg boarding. Jeg stresset heller ikke denne gangen med å boarde tidlig. Dessuten var jeg på dette tidspunktet enormt seig etter å ha spist og drukket mye og jevnt de siste 12 timene. Fikk spist opp frokosten min før jeg beveget meg mot gaten, som lå noen minutt unna. Nå var det selve hovedflighten i Etihad Apartments som sto for tur, AUH - LHR.

Oppsummert er first-loungen til Etihad råbra. Jeg fikk ikke testet like mye mat som planlagt, men jeg hadde ikke plass til mer. Det jeg spiste holdt høy kvalitet da. Ellers var servicenivået, komforten og generell trivsel på toppnivå.


Last edited by knutfin; 27-10-2016 at 21:45.
knutfin is offline   Reply With Quote