View Single Post
Old 09-08-2019, 15:29  
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: Glad fredag fra Ris

Buenos días her fra Buenos Aires. Her er det 8´grader og regn.

På programmet i dag står ganske triste severdigheter fra junta-tiden her i Argentina i tiden mellom 1976-82("The Dirty War"). Skal besøke det hemmelige tortur senteret her i Buenos Aires som het "Garage Olimpo" der de som ble ansett som en mulig trussel mot regimet, ble fraktet, forhørt og torturert. Dette var hovedsakelig unge mennesker i alderen 15-35 år, politisk engasjerte studenter eller medlem i fagbevegelse. Noen få slapp fri ellers ble de fleste dopet ned, avkledd og dumpet levende fra fraktfly over Rio de la Plata, rett før Atlanterhavet. Derfor hører man ofte her i Argentina snakk om alle "desaparecidos/The disappeared" og de demonstrerende mødrene på Plaza de Mayo som søker svar på sine forsvunnede barn. Dette er mitt tredje besøk i Argentina på under 1 år, så jeg føler jeg må forsøke å sette meg litt inn i deres historie, selv om den kan være både vond og nær i tid.
Det er laget en film om dette som heter nettopp "Garage Olimpo". Den kan anbefales. NB! Sterke inntrykk.

Ellers er dette min siste dag her i den Argentinske hovedstaden før jeg imorgen reiser videre i Sør-Amerika, så i ettermiddag skal jeg bare nyte byen...om jeg får det til etter formiddagens historie time.

Ha ellers en fin fredag alle andre steder i verden!

Last edited by FBI2012; 09-08-2019 at 15:48.
FBI2012 is offline   Reply With Quote