View Single Post
Old 30-03-2020, 16:16  
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Alternativet til å satse utenlands uten baser i utlandet er jo bare en ting: Å la være. Du kan ikke konkurrere i Asia med norsk utgiftsnivå, det sier seg selv. Det er vel greit å mene at et Norsk flyselskap bare skal fly i Norden. Og langdistanse skal være forbeholdt SAS. Men tror ikke så mange er enige i det.
Først og framst, diskusjonen handler om hvorvidt det er riktig at den norske stat skal bruke milliarder på å redde Norwegian. Det finnes ikke en fasit, det vil alltid være en ja gruppe, en nei gruppe og en tja begge deler gruppe.

"Du kan ikke konkurrere i Asia med norsk utgiftsnivå" - så hvorfor skal den norske stat blande seg inn i Asiatisk konkurranse?

Forøvrig flyr Lufthansa, Finnair og KLM helt fint til Asia med sine faste ansatte, så jeg kjøper ikke at Norwegian var "tvunget" til å åpne vikarbyråer i Singapore for å besette sine langdistansefly.

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Norwegian har satset på long haul på den eneste fornuftige måten, med crew på destinasjonen. Og det har fungert svært godt. Eksempelvis i USA der det ble kjempet med nebb og klør for å holde DY ute, men som alle er super happy med (inkludert de ansatte) når alt er etablert. Noen av de ansatte er dermed ikke norske, men i en global verden er det slik det funker. Både hos SK, DY og alle selskap som driver med long haul.
En haug med subjektive påstander som du ikke backer opp om, særlig spennende å bruke argumentet at ansatte er "happy" i en diskusjon som om du vet hva alle ansatte i Norwegian tenker og føler.

Vis meg gjerne et annet selskap som har thailandske ansatte gjennom singaporeansk vikarbyrå på irsk aoc under norsk styring. Eller noe tilsvarende. Framstår spesielt at "dette er den eneste fornuftige måten" når jeg helt ærlig sliter med å se noen andre store aktører som gjør det samme.... Finnair har flydd til Asia i mange herrans år uten å måtte gjøre det (afaik).

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Igjen, å si at long haul er et evig sluk av penger blir ikke mer sant selv om man gjentar det. DY omstrukturerer og selskapet er helt klart kritisk for staten å redde.
Hvor har jeg skrevet det?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote