View Single Post
Old 19-02-2019, 11:43  
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 719
Default Re: Helikopter med 2 personer savnet - Leteaksjon pågår

Quote:
Nok en gang så driver avisen med en underlig «tilnærming» til en fly/ helikopter ulykke. VG fokuserer på at det ikke var levert flightplan. Det foregår hundrevis av flyginger daglig i Norge hvor det ikke er krav til flightplan og man kan ikke relaterer dette til en årsak til denne helikopterstyrten.
Men helikopteret hadde jo en nødpeilesender og det faktume at den ikke ble aktivitet burde heller vært i fokus.
Manglende reiseplan er naturligvis ikke årsak til ulykken, men det er definitivt årsaken til at leteaksjonen kom igang såpass sent.

Ved avgang kl 1430 og en halvtimes tur til HD ville de blitt etterlyst kl 15, og offisielt savnet kl 1530. Da kan man tenke seg at leteaksjonen hadde startet i dagslys med et funn atskillig mange timer tidligere. Nå kjenner ikke jeg overlevelsesaspektet i ulykken - det kan jo tyde på at det i dette tilfellet ikke hadde spilt noen rolle - men det vet man jo ikke.

Greit at det nevnes, da mange kanskje har en forventning om at LTT kjenner til alle flyginger som foregår, og at det blir belyst at dette ikke var tilfellet. At media har fokus på dette er vel forsåvidt bare et resultat av at det er svært få faktaopplysninger tilgjengelig, og da skriver vel de vel om det de vet..

(Selv flyr jeg også de fleste lokale turene mine (ZV-ZV) uten reiseplan, men sender alltid inn hvis jeg skal over fjellet eller fly lengre distanser til en annen flyplass..)

Last edited by bamseh; 19-02-2019 at 11:46.
bamseh is offline   Reply With Quote