View Single Post
Old 07-07-2019, 15:11  
AirbusTrond
ScanFlyer Rusty

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Så var siste kapittel mat og drikke. Noe av det viktigste på tur. Men ikke bare mat og drikke i seg selv. Jeg er glad i god mat, men det som hører med rund - kulturen, historien, råvarene og tradisjonene, dette er vel så viktig for meg.

Georgia er kjent for sin gode mat. Reise man til andre land i tidligere Sovjetunionen finner man ofte georgiske restauranter. Det er ikke uten grunn. Og vinen fra Georgia er meget godt kjent. Spesielt den vinen som er den tradisjonelle, som blir laget i krukker i bakken, er berømt. Dessverre er denne vinen temmelig dyr i Norge. Men i Georgia blir det rimelig for en nordmann. Første kvelden var litt underlig - jeg fikk nesten ikke lov til å bestille en vin som kostet 200 norske kroner - nei, den flasken til litt under 100 kroner passet best, mente servitøren! Jeg måtte gi meg. Men angret - vinen jeg først så ut, var langt bedre, viste en senere smaking.

Vi starter i Tbilisi med et utvalg av småting til brød. Brød som er meget godt. Og den herlige vinen.

En annen restaurant, samme type vin - begynte neste å gå over bare til disse vinene etter hvert i Georgia.

Det er vanskelig å få smakt på alt, men denne tradisjonelle suppen med lam og urter var artig å prøve. God. Fett kjøtt.

Dette tror jeg skal være en litt forfinet og modernisert utgave av det som skulle være Stalins favorittrett. Kylling i en saus av valnøtter. Denne varianten var litt bitter, men spennende. Smakte litt bedre enn det ser ut...

Dette er også georgisk, disse "dumplings" er fylt med lammekjøtt. Veldig gode og billige. Har spist slike i Ukraina også, men har først nå lært meg hvordan man skal spise dem - bite av en bit, suge ut kraften og så spise resten. "Tuppen" skal ikke spises!

En av Tbilisis beste restauranter, Keto & Kote lå to minutter unna leiligheten. Selv en mandag var det trangt om plassen, men jeg fikk et bord ute, tross fare for regn. Det begynte å regne i det jeg ba om regningen (sic).

Ser ikke spektakulært ut, men nydelig salat, fantastisk brød og nydelig grillet svinekjøtt med den spesielle plommesausen. Veldig bra. En valnøttkake til dessert, sammen med en liten brandy og sigar.

Denne retten er meget enkel. Man steker biter av kylling. Så baker i ovnen. Deretter tilsetter man til slutt melk som er kokt godt opp med hvitløk, tilsetter gjerne litt chili, så baker man litt til. Det er en fin-fin og saftig rett, som ikke gjør seg så godt på bilder, men den skal jeg prøve å lage selv.

Enda en god rett - her en litt artig sak der de har blandet ost i potetmosen. Akkurat som jeg fikk det på en restaurant i Paris...

En dag jeg ikke var så sulten passer det med litt vaktler...

Khachapuri! Det kan man ikke la være å spise. Her oppe i høyden. Sammen med et glass pærebrus og hvitvin. Det smaker veldig godt - men man bør helst være litt sulten. Oppi der ligger masse smeltet ost, og så må man selvsagt supplere med litt ekstra smør og egg. Den første halvdelen av seansen er klart best - sprøtt brød og smeltet ost, smør og mye egg. Resten blir litt soggy.

Pærebrusen - eller egentlig soda blandet med det som skal være ekte aroma fra pærer er populært, men spesialiteten med estragon-brus er mer spesiell. Og smaker akkurat så vondt som man tror det smaker. Her fra flyplassen...

Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 15:30.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote