View Single Post
Old 24-03-2018, 22:27  
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
SAS SAS Go - OSL-EWR

Får komme med en liten og positiv SAS rapport her da.

Skulle til NY for å se på Rangers kamp sammen med Fungerende (moderens helt i skinnende rustning etc) denne helgen. Vi hadde booket SAS GO for en stund siden. Billettene kom på drøyt 5k per pers og det var utreise fredag før Palmesøndag som dro det meste av budsjettet. Hjemreisen på selve Palmesøndag var nesten gratis.

Hadde signet opp på Plussgrade også. Husker ikke hvor mange points, men søkte på både PLUS og C på vei bort, og PLUS tilbake. Det er meningsløst med C på en så kort tur midt på natta (bla bla bla, det er så klart bare vås, men jeg hadde uansett ikke sååååå mye poeng ledig).

Når EWR stengte pga snø på onsdag begynte jeg å ane at det neppe ble noe gjennomslag på Plusgrade, hvilket ble bekreftet 36 timer før avreise.

Panikken var et faktum!

Jeg har ikke fløyet særlig economy de siste 10 årene. Det er 1,5 turer fra LHR-BOS (med C på returen). 1,5, da jeg ble reddet midtveis av en CSM som kom med iPad og lurte på om jeg og Elefanten hadde gått oss bort. Og så hadde jeg en NRT-CPH i 2009, tror jeg. Men mye vann har rent i havet siden da. Nå skriver jeg ikke dette for å skryte. Om man skryter av at man er helt idiot (som jeg er), så er man jo dobbelt ko-ko.

Det tok et døgns tid med en samboerinne som ertet meg intenst over - "stakkars Fnateeee som må fly i økonomiiiiii...." - før jeg roet meg.

Dagen kom og vi skulle boarde.

Flight: SK907
Fly: 330-300
Klasse: GO
Sete: 30 G & H



Det var sånn mediocre styr på priority boarding, men boarding groups ble aldri ropt opp. Vi hadde hhv gruppe A og F, selv om vi reiser på samme PNR. Men strengt tatt ikke så nøye heller. det var ingen som sjekket. Så vi gikk ombord tidlig. Det var plenty av hattehylleplass. Selv etter boarding complete. Det var det første jeg la merke til.

Det andre jeg la merke til var - FYYYYY FADER, for en benplass på rad 30. Jøje meg. Det er jo helt sjef.

I korthet - når du reiser med en person du kjenner skal du være bra sær før du betaler ekstra for PLUS, hvis du kan få disse setene.

Komforten i setene var ok. Det føltes litt som om toppen vippet forover, i starten, men det gikk fort over. Vi fikk pute, pledd og noen enkle headphones. Jeg hadde med medbrakt.

Skjermene er mindre i economy enn i PLUS, men det var bra kvalitet og ok utvalg av filmer. Så på "The death of Stalin", som var fenomenal og som vel ikke har kommet på kino enda. SE DEN!!!

Det var så klart ikke noen pre-departure drinks, men det lå vannflaske i setet. Vi hadde uansett hamstret Bris, Snickers og aviser.

En stund etter avgang kom tralla rundt. Først til PLUS før den fortsatte inn til oss medlemmer av almuen. Vi "måtte" bestille alt vi skulle drikker under middagen med det samme. Så vi hamstret. Det var kun en alkoholfri drikke gratis, men tross alt kom ikke det vi trente på særlig mye. Ca 200,- per pers eller noe.

Crew var smilende og glade. Det var ingen ting negativt å si, faktisk.

Så, mine damer og herrer... Så kom maten! Og det er nesten derfor jeg skriver denne rapporten.



Her har jeg allerede åpnet rundstykkene og sånt, men fytti katta. DET VAR BLODDIGG!!!! Jeg har ikke fått så god mat på fly på lange tider. Qatar hadde noe i C sist sommer, og BA hadde en god tomatsuppe her i vinter. Men utover det - super mat.

Det var en stor råkostsalat med dressing. Det var ferske rundstykker. Det var en diger kyllingrett med pestosaus og gratinerte poteter. Det var ost og kjeks. Det var dessertskål med eplergraut og krem.

Vesentlig mer enn jeg hadde forventet. Og betydelig bedre.

Vi slafset i oss til siste smule begge to. Og det har jeg aldri gjort i C de siste årene. Der smaker maten som regel et sted i mellom Høgg og Akseptabelt. Det må så klart legges til at jeg ikke er noe fan av jålemat. Men dette var smakfullt og mettende. Servert på en delikat måte.

Etter dette var det bare å kjøre stolen litt bakover og se ferdig film.

Crew kom med drikke igjen litt sånn midtveis og da fikk vi booket oss en ekstra Mikeller. Var strengt tatt bak i galley og hentet en også. Betalbar så klart, men uansett. Vi hadde ikke klart å drikke oss opp til prisen av PLUS om vi hadde prøvd.



Også greit å nevne at det ved toalettene var plenty av blader og stell man kunne hente for å lese.

"Snack before landing" - det var vel eneste nedtur på denne reisen. Polarbrød. Jeg HATER Polarbrød så intenst. Fungerende elsket det og spiste mitt. Men ja, det var ikke såååå fett.



Alt i alt var SAS GO på Longhaul så bra at jeg ikke begriper at man kjøper PLUS. Det var helt supert.

Eneste meldingen min til bolaget er: Kan dere være så snill å forsøke å få like god mat i C? Desserten og forretten i C er bedre enn i GO. Hovedretten i GO knuser C. Desverre.

Hjemover blir det PLUS, da jeg ikke var rask nok til å kansellere Plusgrade.

Så min konklusjon er ganske enkelt - Om du har råd til SAS GO, så løp og kjøp.

Så får vi se om Elefanten klarer å hoste opp noen bilder
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 24-03-2018 at 22:32.
Fnate is offline   Reply With Quote