View Single Post
Old 10-02-2020, 15:40   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,637
OBB 5 SAS og Swiss på dannelsesreise til Alpene

Nytt år og ny vinter og dermed en ny tur til Alpene. Eller ny og ny, samme destinasjon, samme hotell, og til og med de samme hotellrommene som tidligere. Eneste forskjell var en liten økning i reisegruppen, slik av vi i år telte 10 stykker - 6 voksne, 2 barn og 2 infants, som skulle til Lech igjen



Som vanlig er det da mest praktisk, når man ser på både total reisetid og avgangtider å fly til ZRH, og booke veitransport derfra. Og som i fjor var det ut med SAS sin avgang om morgenen fra OSL, og retur med Swiss sin ettermiddagsfligth fra ZRH.



Avgang fra OSL 09:50, dog for å slippe køen på E18 vestfra om morgenen, ble det avreise fra Asker 06:30. Det er bedre å sitte på OSL enn i kø i bilen. Selv om vi voksne leide sky, som kommer man ikke helt unna at en slik type ferie, så funker det ikke akkurat med "kun håndbagasje" billetter, så bilen ble fylt, før vi satte kursen i snøføyka opp mot Øvre Romerike. Med bagasje og barn var det greit med Park&Go også, så bilen ble dumpet utenfor, før vi kunne gå inn og møte resten av følget. Totalt 11 kolli ble sjekket inn, så vi skal ha for å bidra til at stuerne har en jobb å dra til.





Turen gjennom Family Track gikk på null komme niks, selv om jeg også denne gangen mistet tellingen og glemte ta ut av av håndbagasjen som skal tas ut, etter boka, så fikk en liten ekstra sjekk. Kona kjøpte med seg noe greier i tax-free, før hele bølingen kunne innta SAS-kantina (ved hjalp av 2 gullkort og "definert familie") for litt frokost, avslappning og espresso for far. Dog savner jeg kaffebaren fra innenriksloungen, så maskinen fikk duge.






Ut av loungen i god tid, slik at noen fikk løpt litt fra seg, før det var oppmøte ved gate D7, hvor SAS sin 737-700, LN-RRB, stod klar for dagens avgang til ZRH. Maskinen hadde nettopp kommet inn fra EVE, hvor den hadde hatt nightstop, og var dermed et godt eksempel på bruk av fleksigatene på pir nord (C/D).





Med barn før jeg alltid plass til håndbagasjen under setet, og foretrekker derfor å være sist ombord, og hang derfor rundt gaten, frem til det ble gate closing, og vi kunne gå ombord. Med infant blir man gjerne tildelt et eller annet sete, så kunne etterhvert sette oss ned på 19ABC. Tipper det vel vær omtrent 85% belegg, på denne tirsdagsmorgenflighten til ZRH.







Litt forsinket push back fra gate, og forsinkelsen ble heller ikke noe mindre av en heller tidkrevende de-ice prosess, da været krevde både av-ising og anti-ising dusj, før det ble avgang fra 19L. Ellers en relativt hendelsesløs flytur. Heldvis sov minstemann endel, og han største satt opptatt med padden sin. En øl ble kjøpt, og nytt, sammen med medbrakt bakverk fra Bit.







Ankomst i ZRH da litt etter rutetid, og landet også på bane 28, hvilket jeg tror ikke jeg har gjort så ofte. Føler jeg "alltid" lander på 14. Parkering litt ute på A-piren, og etter gåturen til bagasjehallen, var det ikke så lang tid før bagasjen både på det vanlig båndet og på spesialbagasjen dukket opp. Og utenfor døren stod en av de lokale heltene klar med sin minibuss for den siste delen av transporten. Relativt dårlig vær den dagen, så krevdes kjetting den siste delen opp fra Stuben og fjellpasset over til Lech







TBC....senere
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 10-02-2020 at 15:51.
Someone is offline   Reply With Quote