View Single Post
Old 25-03-2019, 17:10   #5
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: RWY status før ankomst

Quote:
Originally Posted by Firelude View Post
Ok , takk&takk for den infoen....da må jeg benytte muligheten til å kaste ut et nytt spørsmål ang SNOWTAM..Det er noen som hevder at pilotene ikke får med hele SNOWTAM'en..? Jeg tenker da på det som kalles tekstfeltet der det kan stå litt mer utfyllende informasjon som kan være til hjelp for at piloten skal få et "bilde" av f eks mengde kontaminering og hvor den i hovedsak befinner seg.
På ATIS finner du (oppdelt i de tre seksjonene) bremseeffekt, kontaminering og mengde (i dybde og prosent). I tillegg kommer «treated with» med på ATIS (f.eks. sand, kjemikalier etc.). Annen informasjon slik som status på taksebaner og oppstillingsplattformer kommer ikke inn.

Hva gjelder ditt opprinnelige spørsmål om oppdatert status, så kan piloter få SNOWTAM før avgang. Når flyet nærmer seg flyplassen får de så denne informasjonen som en del av ATIS. Endringer i estimert bremseeffekt eller kontaminering etter dette tidspunktet, blir kommunisert muntlig på approach eller tårnfrekvens. Som du skriver, så er det at endringer muntlig kommuniseres raskt til tårnflygeleder viktig for at dette raskt skal bli kommunisert videre til de som er avhengige av korrekt status.

Nå vet jeg ikke hvor du jobber, noen har ikke LHT og LTT samhandlingsmøter før, under og/eller etter vintersesongen? Slike møter er uten tvil nyttige - og ikke minst viktige - for å sikre en felles og god forståelse av prosessene rundt vinterdrift. Og som brøyteleder er det vel ingenting i veien for å ta turen opp i tårnet på besøk, hvor de som faktisk jobber på samme flyplass som deg sikkert kan svare deg mye bedre enn forumet.

Last edited by Field in sight; 25-03-2019 at 17:13.
Field in sight is offline   Reply With Quote