View Single Post
Old 18-11-2022, 10:54  
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Gjensyn med Asia etter covid - Del 2

Denne delen er Kuala Lumpur - Singapore - og til Bergen via Amsterdam

Landing KUL på rute.
Det var lite kø i passkontrollen og kofferten kom som en av de første på båndet like etter at jeg hadde fått vekslet litt penger og kjøpt et lokalt SIM kort.
Jeg hadde med en brukt mobiltelefon som jeg hadde lokale SIM kort i, og brukte som hotspot for å unngå dyre roaming regninger fra Telenor.

Skuffende var det at systemet med Airport taxi var fjernet.
Etter første ankomst til gamle Subang airport våren 1993 der vi ble lurt trill rundt av en «vennlig» «taxisjåfør» og endte opp med å betale omtrent 10 ganger normal pris, lærte jeg fort at Airport taxi i Kuala Lumpur var tingen.
Da bestiller og betaler en taxi ved skranke i ankomsthallen og blir tilvist en taxi når en kommer ut.

Dessverre hadde jeg tatt systemet for gitt og ikke gjort research på forhånd. Mye har forandret seg etter covid.
Airport taxi skranken var som sagt tom, og jeg "følte meg tvunget" til å bestille en bil i en naboskranke, som viste seg utleid til «hjelpsomme» og pågående agenter.
Jeg endte opp med å betale RM270 (ca 600 kroner) for turen til hotellet i Kuala Lumpur i en Premium taxi. Returen kostet RM90 (ca 200 kroner).

Flytog er et billigere alternativ, men da må en ta taxi eller MRT fra sentralstasjonen til hotellet.
Siden mitt stopp var kun 24 timer valgte jeg taxi for å få mest mulig ut av dagen.

I Kuala Lumpur hadde de skaffet seg verdens nest høyeste bygning siden mitt forrige besøk i 2014.

Jeg bodde på Melia hotell i Bukit Bintang, som var det området jeg ønsket å tilbringe tiden min i. Hotellet ble «betalt» med Melia poeng.
Rommet var stort og fint og brannalarmen ca kl 0300 om natten førte heldigvis ikke til evakuering.
Utsikt fra rommet

Frokosten var av det støyende slaget med masse barnefamilier fra regionen.
Tidligere bodde jeg «fast» på Park Royal, som er et stenkast unna, og hadde nok valgt det hotellet dersom jeg skulle betalt med penger og ikke poeng.
Jalan Alor

Hovedmålet i Kuala Lumpur var street food i Jalan Alor

(En videosnutt)
https://www.flickr.com/photos/184433...posted-public/

KULSIN, MH623, B737-800 sete 7A, vindu Economy

Taxi hentet meg som avtalt. Hadde bedt min tidligere «faste» taxi sjåfør (som hadde sluttet å kjøre taxi under covid) om hjelp til å bestille taxi fra en han stolte på.
Turen gikk raskt og knirkefritt og prisen behagelig lav.
Innsjekk åpnet omtrent når jeg kom, og alt fungerte, inkludert priority på koffert og tilgang til lounge.
Måtte dokumentere covid sertifikat og type vaksine samt billett ut fra Singapore.
Minimal ventetid i sikkerhetskontroll og litt kø i passkontroll, men uansett unnagjort på under halvtimen.
Gate var i hovedterminalen og Malaysian Gold Lounge var opp rulletrappen like ved gaten.
Flyet parkert like ved loungen


Det var ganske lite folk i loungen denne sene mandag formiddagen.
Utvalget av varm mat, som ikke var spesielt varm, så bedre ut enn den smakte. Der var en egen bar som serverte en god sauvignon blanc.

Kakene smakte best.


Boarding gikk greit med prioritet, og på den korte flyturen ble det kun servert et beger vann og en pose nøtter.

Klassisk syn fra over Batam (Indonesia) før landing i Singapore


Ankomst og transport i Singapore

Landing i Singapore var på rute og ankomst Terminal 1, som stort sett benyttes av regionale flyselskaper for ankomst.
Fra tidligere ankomster til Singapore fra andre asiatiske flyplasser har jeg lært at en må ha pairene i orden, og må regne med kø.
Min kø går vanligvis tregest selv om jeg prøver å velge kø med omhu.
Reisende til Terminal 1 er i stor grad arbeidsinnvandrere fra andre asiatiske land, og det er alltid mye styr der de må rote i veskene sine etter stadig nye dokumenter.
Når en endelig kommer fremst i køen, så er der vakter som sender deg til en ledig luke.

Jeg hadde sendt inn et elektronisk skjema med ankomstinformasjon og covid sertifikat på forhånd (kan sendes maksimum 72 timer før ankomst), så mitt opphold il passkontrollen tok omtrent 1 minutt.

Siden det tok nesten 1 time fra ankomst til jeg nådde bagasjebåndet, var kofferten allerede tatt av båndet og sto klar til henting.

Som de andre stedene så vekslet jeg til lokal valuta og kjøpte et lokalt SIM kort. Der jeg kjøpte SIM kort sa de at det kun ble solgt med 30 dagers varighet, så litt dyrt, men sikkert billigere enn roaming med Telenor.
Jeg kjøpte også et «Singapore tourist pass» med 72 timers varighet som kunne benyttes på MRT og busser.
Så tok jeg MRT med 2 bytter til Harbour Front der jeg skulle bo privat i Keppel Drive.

I Singapore var munnbind påbudt på offentlig transport og i helseinstitusjoner. Munnbindfaktoren var totalt sett veldig høy.
Singapore var fortsatt preget av covid, og tidligere folksomme områder som Smith Street i Chinatown og Clarke Quay var ganske øde i forhold til tidligere opphold i byen.

Lite folk på hawker-senteret i underetsajen på Orchard Towers, men Tiger smaker uansett godt når det er 32 grader utendørs

Heldigvis endelig litt ekte julestemning tidlig i oktober, selv om snøen lar vente på seg


SINAMS, KL838, B777-300 Sete 11G aisle, Economy comfort

Flyavgang var like over midnatt, og til flyplassen brukte jeg Grab, som er type Uber taxi.

Innsjekk ble raskt unnagjort ved Sky Priority skranke med boarding kort og henvisning til Marhaba lounge etter passkontrollen.
Passkontrollen gikk forholdsvis raskt unna, og siden sikkerhetskontrollen i Singapore er ved gate, bar det rett i loungen.
Dette var ikke min favoritt lounge med mat som ikke falt i min smak, men litt god ost og grønnsaker som snack og helt ok vin.



I god tid gikk jeg til gate der det var 2 køer i sikkerhetskontrollen, en veldig lang for «folk flest» som en måtte trenge seg gjennom, eller gå rundt, for å komme til den korte køen for Sky Priority.
Middag var noe forglemmelige pasta greier med KLM sin «vanlige» vin, og så ble det noen timer urolig søvn med 15 graders bakoverlent stolrygg iført Finnair sitt amenity kit før frokost et sted over Europa.

Høydepunktet på turen ble en god prat med den unge mannen i nabosetet, som var på vei tilbake til Amsterdam etter en eksotisk ferietur med dama i Thailand og Sabah.
Han fortalte at han var styrmann i KLM på 737 og ville bli kaptein i løpet av 2023.
Han var regelmessig i Bergen, og når han ble kaptein kunne han «risikere» å få den nederlandske kongen som styrmann.
Jeg fikk se bilde på telefonen hans av Kongen som satt i crew rommet og forberedte seg til en flight.

Landing på Schiphol var på rutetid, og passkontroll raskt unnagjort på automat.

AMSBGO, KL1187, Embraer E190-E2, sete 3F vindu, Economy

Frokost nummer 2 ble inntatt i Lounge 25 og besto av rundstykke, ost og skinke.
Lounge 25 var omtrent som tidligere når det gjelder utvalg av mat.
Det var ganske mye folk. Møblene begynne å bli veldig slitt med hull på setetrekket mange steder.


Boarding til flyet fra buss gate, og flyet tok av og landet 10 minutter etter rute.
Dette var faktisk den største forsinkelsen på hele turen.
Flyturen ganske begivenhetsløs med «vanlig» servering av en skive med hvitost.
Etter 9 dager, gjensyn med Vestlandet


Kofferten kom som en av de siste på båndet på Flesland, men i Norge det er som forventet når den er merket med Priority

Dette får holde, så snipp snapp snute...

Last edited by Rland; 19-11-2022 at 10:08.
Rland is offline   Reply With Quote