View Single Post
Old 01-12-2021, 19:00  
thbergseng
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Osterøy
Posts: 72
Default Re: Rundtur i Ukraina - BGO-OSL-LWO-Novovolynsk-LWO-KBP-OSL-BGO

Det var nå over 2 år siden jeg hadde vært i utlandet, så det var med litt spenning og kanskje en liten dæsj nervøsitet vi ruslet mot passkontrollen. Min kone har hatt flere Ukraina og Polen-turer de siste 2 årene, inkludert karantenehotell en gang, men jeg hadde forstått at det kaoset skulle ha roet seg ned en god del hakk nå. På OSL var det passelig med folk, men ikke noe ekstremt. En kjapp tur innom taxfree for å kjøpe litt akevitt som gaver til besteforeldre og venner av kona så gikk vi til en tom passkontroll. Jeg gikk på "all passports" denne morgen da jeg kunne slå følge med kona, men ble bryskt sendt til selvbetjeningen. Til tross for at alle skrankene var tomme.

Jeg hadde brukt noen EB-poeng å lagt inn bud på oppgradering til Pluss på denne flighten, hovedsakelig for å være litt lengre fremme ved avstigning i Kiev. Vi skulle ha litt under 2 timer overgang til neste flight, men vi ante ikke hvordan tilstanden kom til å være i immigrasjon nå. Vi så dog ved gaten at dette kom til å bli en rolig flight. 30 pax kunne de bekrefte i skranken.

Såvidt jeg forstår har denne flighten til min store overraskelse gått igjennom hele pandemien med to ukentlige flighter. Tirsdag og lørdag.

Oslo - Kiev - SK4298
23 November
SAS Airbus - A320neo SE-RUD
Flytid: 02:19





Det ble opplyst titt og ofte om munnbindpåbud ombord, samt at dette skulle over nesa (noe som ikke er vanlig i Ukraina har jeg nå skjønt). Samtidig opplyste de om at en måtte ha en egen reiseforsikring med covid-dekning. Mye at dette gikk dog mot tomme ører, enten fordi folk ikke hørte etter, eller at de ikke forsto hverken norsk eller engelsk (fikk det bekreftet senere).



Boarding unnagjort på et par minutter og vi slang oss ned i 2E og F.

Videre måtte ombordpersonalet minne ca. alle passasjerene på munnbindene, samt mase på de gang på gang om å ha det over nesa. De virket rimelig frustrerte etterhvert.

Cockpit informerte om flytid på 2.30, altså 15 minutter før rute.

Like etter takeoff får vi spørsmål om vi ønsker et glass sprudlende, noe jeg stusser litt over klokka 09.45 på morgenen. Flyvertinnen sier noen lengre bak spurte men ombestemte seg. Humrende takket vi ja, da vi så at de to andre i Pluss sov tungt.



Ellers en tur uten de store begivenhetene, så legger istedenfor noen bilder fra turen.











Landet på bane 36R på Boryspil Airport i Kiev etter 2.19 i lufta. Altså gode 26 minutter før rute. Kona hadde selvfølgelig sovnet som en stein den siste timen.





Det er ingen form for innreiseregistrering på forhånd i Ukraina, til tross for en kraftig oppblomstring i smittetilfeller, men forsikring, samt vaksinesertfikat er påkrevd. Vi landet ca. samtidig med et fly fra Dubai, så tenkte det kunne bli litt kø i passkontroll, men det gikk veldig greit til tross for kun en åpen sluse for utlendinger.

En familie sto og gaulet til grensevaktene da de ikke hadde negativ test eller vaksinesertifikat med seg. Mener også en av de hadde med seg utskrift av grunnlovsparagrafer.

Passkontroll gikk fort. Av med munnbind. Spørsmål om formål med turen. Ønsket han en fin dag. Han så rart på meg tilbake. Alt som vanlig med andre ord.

Baggasjen kom etter noen minutter før vi begikk oss opp til innenriksdelen.
thbergseng is offline   Reply With Quote