View Single Post
Old 21-05-2020, 21:00  
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 759
SAS Bok om SAS Boeing 747 kommer 2021

Hej Flyprat!

Long time no see. Jag hoppas allt är väl med er i dessa tider.

Sedan förra året skriver jag en bok om Boeing 747 i SAS. Våren 2021 är det 50 år sedan SAS första 747 levererades, och världens då största passagerarflygplan väckte stor uppmärksamhet i pressen som under flera år skrivit om de utmaningar och möjligheter som 747:an erbjöd. Det var "jumbo-feber" i Skandinavien!

I 16 år, 1971-1987, var Huge och hans vänner omtyckta vikingar i SAS och detta förtjänar att uppmärksammas i form av en bok som hyllar detta fantastiska flygplan och personerna som arbetade med 747:an ombord, på marken och på alla andra möjliga sätt. Boken berättar om 747 på SAS interkontinentala linjer, Scanairs charterflygningar, hadj-operationer och lease till Gulf Air och Nigeria Airways. I slutet av 90-talet fick vi dessutom tillbaka jumbon i SAS som fraktare via Atlas Air.

Boken kommer att publiceras under våren 2021 och jag kan lova flera överraskningar. Jag har bl a forskat i SAS koncernarkiv och har dokument som visar tidigare okända detaljer om köpet av 747; jag har även intervjuat tekniker, kabinpersonal, piloter och fler väntar.

Tyvärr har Corona-krisen gjort att mina planerade besök på SAS Museet på Gardermoen och SAS Flyvehistorisk Sektion på Kastrup blivit försenade, men jag hoppas att det snart blir tillåtet för en svensk att besöka sina grannar.

Jag söker bilder, memorabilia och annan information om SAS 747, särskilt från Norge, och jag hoppas att någon av er kanske kan ha något att bidra med!

Finns det någon som har material om SAS 747 i Bergen till exempel? Under många år gick slingan CPH-GOT-JFK-BGO-CPH, men jag kan inte finna mycket information från Bergen. Avinors arkivtjänst har lovat att hjälpa mig, men det är förståeligt nog inte deras högsta prioritet just nu.

Låter detta intressant så hör av er till mig! Tack på förhand!

Flyghistoriska hälsningar
Hans Jakobsson


SAS Boeing 747-283B Ivar Viking på Arlanda för första gången i november 1971. Bild från Luftfartsverkets arkiv via Riksarkivet i Härnösand.
HansJ is offline   Reply With Quote