View Single Post
Old 18-07-2017, 13:59   #10
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Opp klokka 0230, og pakke resten av greiene for gutta, og så tok de en liten matbit før vi gikk opp til veien for å møte Nyoman. Hadde avtalt 0300, men da vi kom opp 0245 var han og sjåføren klar allerede. Utvekslet noen klemmer og takkforsisthilsener før gutta hoppet inn i bilen og tok av sted. Selv lusket jeg ned til huset og krøp under dyna for å prøve få litt søvn mens jeg misunte gutta som har fysiske forutsetninger for å klare turen de nettopp hadde lagt ut på. Både jeg og min bedre halvdel har altfor store plager i rygg og knær til å klare det dessverre. Så vi får nøye oss med bilder og video.

Vi to gamle stod opp og åt frokost, og til vår store overraskelse kom meldingen om at gutta hadde nådd toppen på 3142 moh allerede da. Planlagt tid for å nå toppen var mellom 11 og 12, men de var oppe lenge før det. Turen som var anslått til 6 timer ble unnagjort på 4t15min. Vi stakk opp og lånte oss en scooter, og så bar det av sted på en aldri så liten sightseeing med Gunung Kawi og markedet der som endedestinasjon. Mente å huske at vi hadde sett en fin maske, og billige t-skjorter der, så vi ville visst handle litt mere. Etter en artig tur gjennom rismarker og små landsbyer kom vi frem, og fikk shoppet det som vel må være siste rest for vår del…..????? Her Evil Knievel og frue:




Tok fatt på hjemturen, og stoppet på en liten warung uti rismarkene og bestilte ribs og cola til lunsj. Kom oss så tilbake til huset hvor vi ventet på beskjed fra gutta om når de var ca hjemme. Fikk etter hvert melding om at de var like rundt hjørnet, og vi ble enige om å møtes oppe på Bayu’s Kitchen. Vi inviterte likesågodt guiden, Nyoman, og sjåføren som viste seg å være nevøen hans, på middag. Det var første gang noen hadde gjort noe slikt for dem, og de var så takknemlige at de slet med å sette ord på det. Vi mente det som en takk for å ha tatt godt vare på gutta våre, så det var vel fortjent. Under middagen kunne Nyoman fortelle at han hadde hatt 600 toppturer mellom 2007 og 2016, og at dagens oppstigning var den raskeste så langt. På vei opp møtte de grupper som hadde vært oppe og sett soloppgangen, og de samme gruppene ble passert på vei nedover, så fort gikk det i alle fall.

Nyoman og kona driver en gård i Sidemen, og han har to barn på 15 og 13 som går på skole. Han invitere oss likesågodt til å besøke ham på gården, og gjerne overnatte hos dem om vi ønsket det. Vi skal se om vi ikke får lagt inn et besøk om ikke annet. Så nå har vi enda en ny venn på Bali  Og enda en unnskyldning til å komme tilbake…

Gutta kunne fortelle om en aldeles fantastisk tur, og de var GRISEHELDIGE med været, strålende sol, og fantastisk utsikt på vei opp og fra toppen. Klatringen var ganske tøff, men ikke verre enn at friske folk med ok form og litt viljestyrke kan klare det. Alternativt den lettere ruten fra Pura Pasar Agung som tar deg opp til kraterkanten. Basert på det gutta kunne fortelle, og det vi fikk se kan vi på det aller sterkeste anbefale denne turen. Her noen bilder som viser litt av opplevelsen.

Ørjan, Nyoman og Marius på toppen.



Sola har nettopp stått opp





Ganske bratt til tider



Den borterste toppen her er toppunktet, Mt Rinjani på Lomok bak i horisonten



I bakgrunnen ser du Mt Batur midt i det store krateret, Lake Batur til høyre, og Kintimani på kraterkanten til venstre.


En titt ned i krateret.



I morgen skal vi ut og rafte i Telaga Waja River før turen går til gården. Endelig skal vi få treffe Ketut og co. Dagen etter det er vi invitert hjem til landsbyen til Indra, der de skal ha en seremoni i forbindelse med en begravelse/kremasjon. Det gledes!
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote