View Single Post
Old 18-11-2020, 15:18  
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Norwegian var et hett tema i spørretimen i stortinget i dag, ansatte demonstrerte samtidig utenfor og Vedum hadde norwegian-slips. Erna klarte egentlig ikke å svare på noen spørsmål som helst....

Jeg vil også se det på som ganske sjokkerende at en del her inne ikke virker som å bry seg nevneverdig, og synes det er greit og selskapet forsvinner, ville vi sett det samme her inne hvis det var et selskap med blå haler og tre bokstaver som stod i denne situasjonen?

Vi som er lidenskapelig opptatt av luftfart burde kunne skjønne at man må støtte opp om og prøve å redde alle de tre selskapene her i landet, ikke bare der man har sine blinkende plastkort.


De som også tror at en DY-kollaps er en gavepakke til andre norske selskaper kan tenke om igjen, kanskje i en måned eller to, men etter det vil det bli krigstilstander, og dit vil vi ingen.

Vi kan stille oss spørsmålet: skal staten gå inn og redde SAS og WF når DY er borte, og Wizz, easyjet og ryanair har innfiltrert og ødelagt det norske markedet?
En ting er i hvert fall sikkert, det er billigere å redde DY nå enn å måtte redde SK når overnevnte sitasjon er en realitet.
Det et litt uklart hva det vil si å "redde" Norwegian. Svaret endrer seg jo etter hvem du spør.
  1. F.eks noen(aksjonærer), ønsker at staten skal komme inn med kapital så de ikke taper for mye av verdienen sine.
  2. Kreditorene ønsker at staten skal sikre at de får betalt.
  3. De ansatte ønsker å beholde arbeidsplassen.
  4. Kundene ønsker billige reiser i hele landet(grovt oppsumert).
  5. Noen synes det er viktig at vi har et "Norskt" flyselskap, uklart hva det betyr.

For meg så er det viktigste at vi bevarer så mange som mulig av arbeidsplassene og at vi får et rute tilbud med priser som dekker samfunnets behbov. Men med det mener jeg at det ikke er nødvendig å bruke penger på aksjoneræer og kreditorer. Men at man f.eks kan "sponse" et nytt NAS på restene av det gamle.
storg is offline   Reply With Quote