View Single Post
Old 13-11-2020, 19:08  
Alpha
ScanFlyer Blue

Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Alt henger sammen. Det er ikke så sort-hvitt som du vil ha det til. Men selv for WIZZ er tripcost'en trolig rundt 150.000 så også de er avhengige av at noen betaler mer enn 96 (neste torsdag) for en totimers tur TOS-OSL ...
Åpenbart, men som sagt, TOS/OSL har aldri vært under 699,- At Wizz skal lage seg litt oppmerksomhet i starten er forståelig, men alle vet også at 96-kronersturene ikke består i en normal post-Corona-verden.

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
66.8 milliarder kroner i gjeld sier at det ikke er bomskudd.
Jeg uttalte meg generelt om et lavpris selskap som kommer på banen med billige billetter for å få markedsandel og selger med tap.
Om rutene til Tromsø gikk med profitt så gikk det totalt sett ikke så bra.
Sant nok hadde dem maks uflaks med 787, MAX og Corona, men har man fulgt med litt i luftfarten så har man sett at det har vært Berg og dalbane med gjevne mellomrom, noen eksempler kan jo være oljepriser som knekket flyselskap, 9/11 eller streiken til flygelederne i USA, vulkan aske fra Island og ikke minst corona viruset.
Da jeg begynte i bransjen som yrkes flyger hadde jeg drosje lapp i baklomma, samt buss og trailer sertifikat og sjømanns bok, fikk bruk for alle samt mere ettersom selskaper gikk på rompa og man mistet jobben, om og om igjen, ingen overraskelser der og trengte ikke krystall kule for å vite at flybransjen var usikker. Det skulle ledelsen også ha visst, samt små sparerne som kjøpte aksjer i Norwegian.
Greit å være etterpåklok ja, men dette var ikke noen overaskelse, bare se på Laker og andre som prøvde billige langruter.
Små marginer og lett å tape skjorta på luftfart, må jo si at Kjos og ledelsen satset friskt og synd å se at det nesten er over, men dem satset også på mye flaks og ingen problemer, hvis ikke hadde dem vel kjørt mye mer konservativt og grodd sakte og forsiktig.
(Skulle vel ha vært en lærepenge å se at en gigant som Pan-Am ble vippet av pinnen uten verken corona eller askeskyer)
66.8 milliarder NOK, det begynner å bli penger av det og jeg har ikke fantasi til å se hvordan Norwegian kan reddes, håper for de ansatte at jeg har feil, kanskje skjer det et mirakel.
Det er som et mantra på dette forumet, Norwegian taper så masse penger og alt er fordi de skal ut å fly i verden. Er det sjalusi fordi de flyr verden rundt i lekre nye Dreamlinere med fin rød nese mens SAS humper med noen få gamle 330? Eller bare en misvilje mot at "lillebror" har destinasjoner rundt planeten mens SAS måtte gi opp det eventyret? Forstår det uansett ikke, og kritikken er feil. Norwegian har gode lønnsomme ruter innenriks, i Skandinavia og mange langdistanseruter som f.eks til New York. Hva som er lønnsomt post-Corona vet ingen, men stoler på at Nye Norwegian klarer å finne fram til de lønnsomme rutene både innenriks og på langdistanse.

68 milliarder er inkludert framtidige forpliktelser som vedlikehold, feriepenger, osv. Uten de potensielle framtidige kostnadene er tallet 52. Uansett spiller det mindre rolle når flyene har en regnskapsverdi på 78 milliarder. Så i teorien kunne flyene blitt solgt og all gjeld betalt. Naturligvis fungerer det ikke slik i forretningslivet, og hvem betaler markedspris for fly i dag? Uansett, positiv egenkapital hos Norwegian.

Så til SAS, pr 30. juli i fjor hadde de 54 milliarder i gjeld og 52 milliarder i eiendeler og altså negativ egenkapital.

Nå har Norwegian fått kjørt seg skikkelig med 787, MAX og Corona-trøbbel, og om det knekker Norwegian til slutt så var det altså litt av en perfect storm som skulle til. Kjos har fått høre at han er stormannsgal siden 1993, men har altså skapt verdens beste lavprisselskap (i følge Skytrax) og totalt sett gjort det djevelsk bra. Det burde man applaudere. Og at SAS har hatt skikkelig konkurranse har vært kritisk for at Nordmenn har hatt råd til å fly.

Og så til støtteordninger:

Alitalia 142,9
Airfrance/KLM 100
Lufthansa 78,6
Finnair 73,3
TAP 70,3
SAS 14,7
Wizz 8,3
Norwegian 7,8

Alt i euro per passasjer fraktet i 2019. Burde Norge støtte Norwegian? Ja åpenbart.
Alpha is offline   Reply With Quote