Thread: Tips til Guam
View Single Post
Old 06-07-2017, 15:04  
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Tips til Guam

Litt oppdatert input om Guam her:

Leste mye kjipt om plassen før jeg kom, men jeg synes det er overdrevet. Det var mye at "man går i en kø av kinesere og de oppfører seg grusomt og løper fra hotellet og lounger med armene fulle av drikke".

Kinesere:
For det første virker det som om det er mer Japanere enn Kinesere her. Visstnok drar Kineserne oftere til Saipan (ubekreftet). Men Asiatene her oppfører seg ihvertfall helt fint, så langt jeg kan se. Hører også veldig mye mer Japansk enn Kinesisk. Japansk og Koreans, tror jeg.

USA/ESTA etc:
Visst er det en del av USA, sånn immigrasjonsmessig. De har en ESTA kanal med automater også og det gikk kjempefint. Men du må fylle ut det samme som om du skulle til New York.

Plassen:
Det virker ikke som en destinasjons-destinasjon, om dere skjønner. Det er litt som Malaga, kanskje. Jeg synes det er helt ok. Ikke sykt eksotisk, men kunne fint hatt to hele dager her. En av dem med bil.
Det er ett lite sentrum i Tumon Bay, som er svært rettet mot Asiatiske shoppere. Var på et stort mall og jeg fleiper ikke med at jeg var eneste hvite person der inne.
Alle hvite her er stort sett Amerikanske soldater, eller såkalte "contractors" som selger ting til US Navy. Og så meg da.

Hotell:
Jeg har bodd på Hilton, som ligger nokså langt utenfor "sentrum". Men du går greit inn på 30-40 minutter. Eller du kan ta shuttle, men det er jo for pingler.
Var også innom Hyatt og Outrigger, som er dyrere og får bedre score. De virker imidlertid veldig like, og med færre rom som har terrasse.

Valuta/språk:
Valuta er USD og språk er nødvendigvis Engelsk.

Tips:
Tipsing virker ikke helt i US-style, og mange inkluderer 10% service charge. Jeg har spurt om det kommer til dem i restauranten og de svarer ja. At hotell/restaurant fordeler til alle. Så de er happy med det.

Transport:
Til fra flyplass har de fleste hoteller shuttle til USD15. Taxi kan du få for 20-30USD. Det er egne folk utenfor flyplassen som skriker og ordner taxi. Av alle ting, så er dette faktisk den offisielle taxi-standen. Du må henvende deg til dem og så henter de en taxi til deg.

Ellers:
Ikke ta med dama hit. Ihvertfall ikke på Hilton, da hun kommer til å drømme om alle de store sterke gutta i stive hvite uniformer med masse stjerner og dill, som er over alt.
Tro meg - jeg har ikke sett deg, men kan garantere at du ikke matcher.

Prisnivå:
Ikke så innmari høyt. Lavere enn Los Angeles og høyere enn Walnut Creek.

Andy-Out
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote