View Single Post
Old 21-11-2012, 13:29   #358
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram, del 2 (Fagforeningene er enig, nå til styret og banke

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Alternativt så kan man si at RASK (inkl freight) = (All traffic related revenue incl. freight)/ASK. RASK er nå i min verden uansett den enhetsinntekten man faktisk realiserer (altså en "regnskapsstørrelse"). Det du synes å snakke om, uten at jeg helt er kjent med alle forkortelsene, er potensialet for inntekt.
Riktig bemerkning, TOS ... jeg anerkjenner Analystens innsikt. Det er derfor jeg selv karakteriserer (min !?) RASK som en slags 'budsjettert bottomline-premisse', en slags 'paraply' som hjelper strategene ä holde seg törrskodde, dvs for ikke ä kjöre seg selv inn i röde tall. Mitt poeng er : man flyr egentlig "to fly i ett", et passasjerfly oppe samt et fraktfly nede, derfor er det riktig ä erstatte 'ASK' med en utvidet 'A(S)K' som bestär av A-sete-K pluss A-cuft-K. Mao, flyet er egentlig större enn bare oppregnet til antall seter i kabinen oppe. Dette for at strategene tar de riktige beslutninger. Man kan f.eks. ta til nytte kontribusjon fra frakt-inntekter til ä prise ned setene i en presset konkurranse-situasjon ? Dine 'regnskapsstörrelser' inngär best (i min verden) i Trip Yield Equation. Fordelen med frakt-ansatsen er at flyfrakt er kontrahert forover pr rammekontrakter, hvor fraktrater og fyllingsgrad er sikret 100 %. Vi lever i en sikker verden. Derfor kan budsjettert frakt behandles som en 'regnskapsstörrelse' allikevel, og skal derfor inngä i den strategiske RASK-beregningen, sä blir 'din verden' og 'min verden' omtrent den samme ?

Last edited by Frequent Traveller; 21-11-2012 at 13:56.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote