View Single Post
Old 01-05-2019, 12:06  
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Streik i SAS (April 2019)

Quote:
Originally Posted by Edyybru View Post
Du har ret i, at selvfølgelig må der være en grænse. Men altså når man vælger at blive pilot, læge, flyveleder, kaptajn etc. så ved man, at det indebærer skiftende arbejdstider - herunder weekendarbejde. At weekenden skulle gå fra fredag eftermiddag til mandag morgen, er efter min mening at strække den alt alt for langt, specielt når man så vil have sympati om, at man arbejder op til 7 weekender i træk. De fleste "almindelige" mennesker arbejder vel også et par gange om måneden senere end kl 16 på en fredag eller starter arbejdsugen tidligt mandag morgen. Argumenterne om, at piloterne ikke kan deltage i sociale aktiviteter udenfor arbejde fordi de arbejder op til 7 weekender i træk bliver jo lidt latterligt, hvis de i realiteten drejer sig om, at de i de fleste af "weekenderne" har arbejdet fredag aften eller mandag morgen tidligt.
Hva er et greit klokkeslett for hva som er helge-fri eller ikke? Et sted må grensen gå for å definere det.

Quote:
De fleste "almindelige" mennesker arbejder vel også et par gange om måneden senere end kl 16 på en fredag eller starter arbejdsugen tidligt mandag morgen.
De fleste alminnelige mennesker må ikke holde av syv helger på rad i tilfelle arbeidsgiver ønsker å bruke dem på et uspesifisert tidspunkt. Og mange av oss som jobber litt lenger enn 17 en fredag eller før kl. 8 en mandag er heller ikke tvunget til å gjøre det. Det hender jeg gjør det, men om jeg skal rekke et fly for en langweekend i London fredag kl. 1705 så skal det MYE til for at arbeidsgiver kan pålegge meg å jobbe etter kl. 16 den dagen.

Quote:
Argumenterne om, at piloterne ikke kan deltage i sociale aktiviteter udenfor arbejde fordi de arbejder op til 7 weekender i træk bliver jo lidt latterligt, hvis de i realiteten drejer sig om, at de i de fleste af "weekenderne" har arbejdet fredag aften eller mandag morgen tidligt.
Poenget er at de jo ikke vet som de skal jobbe hele helgen eller bare til sent fredag kveld. De kan ikke si ja takk til hytettur eller langweek-end med familien når de kan få beskjed så sent som to uker før helgen kommer.

Jeg synes eggs oppsummerte problematikken med det sosiale veldig bra her: https://forum.flyprat.no/showthread....15#post1165315
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 01-05-2019 at 12:10.
Discus is offline   Reply With Quote