View Single Post
Old 10-06-2021, 19:31  
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,100
Default Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette høres jo fornuftig ut, men hvorfor må slik erfaring kun ha verdi i et og samme selskap?

I "alle" andre typer jobber er det slik at man får med seg relevant erfaring i sekken når man skal fastsette lønn og andre betingelser, herunder hvor man skal ha kontorplass (i noen tilfeller hvilken by, hvilket land, eller om det er hjørnekontor eller i kjelleren) osv.. Kompetanse, erfaring og personlig egnethet er ofte avgjørende. Hvorfor er det klin umulig å tenke seg at noe slikt også skulle kunne fungere for piloter?
Det skjer vel i en form i Norge, der jeg kjenner flere med masse erfaring som begynte i Norwegian med 5-6 års lønn. I USA begynner du på førsteårs lønn uansett. Det er påtenkt som prøvetid hos mange, der de kan luke deg ut i første året hvis de ikke liker deg. I mitt selskap dobler du lønna andre året, og andre hopper mye mer(i hvert fall før) som f eks UPS som firedoblet lønn etter prøvetid. Etter første året går det ikke fort opp, liten forskjell mellom 3 og 6 eller 8 og 12. Det topper seg ut på 12år, så den med 30 år tjener det samme som en med 12, hvis i samme type og sete.
Men om du kommer inn i f eks Norwegian til neste år alt går som det griner, så burde du ikke skyve ned de som var der i harde tider når ingen ville komme dit. For det er det som skjer, om du som ny pilot skal få bedre vilkår når det gjelder turnus og bidding, så får en annen det dårligere. Ferie kan forhandles om med selskapet, men de vil ikke gi alle 4 uker med en gang. Så da blir det økende ferie etter flere år i selskapet.
I en perfekt verden ville alle hatt topp lønn og forhold fra første dag. Vi ville og ikke trenge fagforeninger. Jeg betaler mye inn og skulle ønske vi ikke trengte de, men selv om jeg ikke er noen tilhenger, så er de et nødvendig onde.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote