View Single Post
Old 06-06-2021, 14:20  
Turtle
ScanFlyer Silver

Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Her var det mye edder og galle. De første som trekker frem vilkår og lønninger fra 80- og 90-tallet er gjerne Lothe, Hegnar og gjengen, og mediene elsker å skrive om det.

Har forresten ikke vært på noen av disse glamorøse stoppene du snakker om, så her håper jeg du var flåsete med vilje. Mest flyplasshotell med overpriset hamburger kl 22 siden alt annet er stengt.
Nei, det er ikke bare de du nevner der (jeg aner ikke hvem Lothe er). Jeg har flydd med mange forskjellige flygere som lever i den verden og deres retorikk er fullt på høyde med Brexit or Boris' populistiske reality show om "taking back control", "build back better" og den slags slagord med tårevåte minner om en svunnen storhetstid. Kanskje det er mer vanlig her i utlandet, men at stereotypene lever i beste velgående og at der fortsatt er mange av dem, er ingen overdrivelse.

Jeg sa aldri at du eller de fleste andre (inkludert meg selv) har slike nattstopp men de finnes fortsatt, så her leser du ikke helt hva som er skrevet
Men igjen, det er ikke det virkelige bildet som sitter hos mange av de hundrevis av flygerelever som jeg har møtt i løpet av årene. Mange av de har ingen peiling på hva de går til men blir fortalt igjen og igjen hvor fantastiske og spesielle de er av, ja nettopp, flygere som befinner seg på toppen av pyramiden. Hva blir de fortalt? Jo, røverhistorier fra gamledager med alle de stereotypiske aktiviteter en kan tenke seg og at om noen år er det deres tur til å få betalt mer jo mindre de jobber (takket være senioritetsprinsippet). Ikke rart at illusjonene lever i beste velgående og at skuffelsen kan bli desto større etter hvert som realitetene viser seg. Jeg har alltid prøvd så godt jeg kan å fortelle hvor grusomt det er å ha avgang til Burgas kl. 2300 med landing hjemme igjen kl. 0800 og en er så trøtt at en ikke vet hva som er opp eller ned... Men det er visst bare et slags eventyr siden den oppfattede statusen fortsatt finnes og at de kan fortelle alle at de skal fly et høyteknologisk metallrør fullt av mennesker, tjene masse penger og legge verden for deres føtter.

Den oppfattede verden og den virkelige verden er såvidt veldig forskjellige og den forskjellen er veldig synlig når det kommer til flygere. Flygerne har en lang vei å gå når det kommer til å prøve å rette på denne skjevheten. Et av problemene er kanskje at det vil delvis medføre at de kanskje må snakke ned sin egen oppfattede status og fokusere på realitetene og det er jo heller ikke så bra når det kommer til f.eks. lønnsforhandlinger. Denne statusen er jo ofte basert på en arv fra et historisk fundament lagt i en æra hvor flyging var noe spesielt (lenge før 80- og 90-tallet) og det er det jo egentlig ikke lenger... Det er jo heller blitt en ganske vanlig aktivitet.

Igjen, jeg må presisere at jeg ikke sikter til noen her men det er betraktninger basert på hva vedkommende klarte å lire av seg, attpåtil anonymt, i NRK artikkelen. Basert på egne erfaringer er jeg overhode ikke overrasket og det viser hva jeg synes er et paradoks når det kommer til flygere.
Turtle is offline   Reply With Quote