Thread: Farvel VC10
View Single Post
Old 25-09-2013, 23:59  
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Farvel VC10

I dag er en historisk dag innen både sivil og militær luftfart. VC10 har hatt sin siste flytur. Den aktuelle maskinen var RAF sin ZA147, en VC10 K3 (Super VC10) som i hele sin sivile karriere fra 1966 til 1977 fløy for East African Airlines. I 1978 ble den solgt til RAF, konvertert til tanker og endte altså sine aktive dager i dag.
VC10 hadde sin første flight i 1962, noe som vil si en karriere på 51 år. Det må man si er respektabelt. I sin sivile karriere, som varte fram til British Airways pensjonerte sin siste maskin i 1981, var dette en maskin som var svært godt likt både av mannskap og passasjerer. Dessverre ble prosjektet ikke noen kommersiell suksess, med kun 54 maskiner bygd (sivile og militære).
Maskinen var dyr i drift, noe som til en stor grad skyldes at BOAC hadde meget sære spesifikasjoner i forhold til hot and high operasjoner på sine "imperieruter". Siden de aktuelle flyplassene raskt forlenget sine rullebaner, ble disse også tilgjengelige for B707 og DC8 som var mer økonomiske i drift. Det var ikke lenger store behov for VC10 sine spesielle egenskaper og videre bestillinger uteble.
Historien viser at flyet allikevel hadde livets rett i over 30 nye år i RAF sin tjeneste i tanker- frakt- og passasjerutgaver.
Nå er historien over for en gammel sliter - tidenes flotteste flymaskin har satt hjulene på bakken for siste gang.
Den fulle historien, både sivilt og militært finnes på http://www.vc10.net/ - Anbefalt lesing

I midten av august tok jeg en liten dagstur fra London til flymuseet på Duxford for å ta et nærmere blikk på denne maskinen som jeg ikke har sett siden en gang på slutten av -90 tallet da den var innom Værnes.

Maskinen på Duxford, en Super VC10, G-ASGC som i sin karriere tjente for BOAC / British Airways ser ut til å være i rimelig godt hold. Den hadde sikkert ikke hatt vondt av et nytt malingsstrøk, men inntrykket var godt.
Jeg kunne her ha linket til mange sider som viser forskjellige VC10, men velger å vise fram denne flotte modellen som kan beskues på Duxford:



Flyet står klemt mellom en Monarc Britannia og BEA Trident, så det er ikke så lett å få tatt gode "body shots", men her viser lady´en seg ganske bra fram!


Maskinen var heldigvis åpen slik at man kunne vandre gjennom og kikke på kabinen - ombord traff jeg en dame som hadde jobbet som flyvertinne i VC10 og hun fortalte at de flyvende og passasjerene absolutt foretrakk denne framfor B707 på grunn av komforten, og hun fortalte litt om livet som mannskap på -70 tallet på flighter jorden rundt som var ganske annerledes enn det er i dag!


Typisk -60 talls cockpit - det er rimelig bra plass, og de store vinduene gir god oversikt


Utsikt fra første klasse og bakover mot turistklassen - de om satt bakover ville nok absolutt bestå knyttnevetesten


Lys og luftig kabin


Detalj fra veggdekorasjonene. Spenstig i sin tid.


Rene flotte linjer


Hvem faller ikke for dette halepartiet?!


Den gamle damen står ikke alene - dette kunne vært en scene fra en britisk flyplass på -70 tallet med VC10, Trident og BAC 1-11 side om side - man kan bli nostaligisk av mindre.


Takk for denne gangen - det var et hyggelig møte - jeg vil aldri se deg i lufta igjen, men heldigvis er det flere VC10 som kan besøkes på diverse museer. Håper de vil bli tatt godt vare på!

Det ble aldri noen tur i lufta med VC10 for meg, men det vil uansett alltid være min største favoritt - ingen over, ingen ved siden
VC-10 is offline   Reply With Quote