View Single Post
Old 29-09-2017, 20:56  
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Springbank, Glen Scotia og Glengoyne

Etter omvisning og smaking var det tid for en liten lunsjpause. God lunsj var en sjømatpai/grateng som smakte utmerket - den var både varm og feit. Godt øl til dette.



Frisk luft.



Vi har ruslet et par hundre meter opp til Glen Scotia



Det var ganske mange med på denne turen, så den var ikke så "personlig" som den første. Det var lokale folk, tydeligvis noen bekjente av han som viste om, tre spanjoler, noen andre og en enslig canadier som etter hvert gjorde seg kjent. Hyggelig å hilse på ham, en halvgammal kar som drev egen blogg. Utvilsomt hadde han kunnskaper, for han tippet nesten rett på alderen på den første whiskyen vi fikk smake i etterkant. For øvrig en ung og rimelig utgave som smakte langt bedre enn prisen skulle tilsi.



De var virkelig raus med smaksprøvene på Glen Scotia, men fasilitetene var ikke så gode - vi måtte stå under smakingen og det var litt trangt er. Så det var å få handlet litt og komme seg hjem for å få slappet litt av på hotellet.

Vi skulle egentlig spise en bedre middag på The Harborview Grill, men forsyne meg var det fullt. Vi fikk nådigst et bord på byens beste/nest beste hotell, Ardshield. Maten var god og rimelig, men verken sjøkrepsen eller viltkjøttet, alt lokalt, var en veldig stor opplevelse. Sjøkrepsen på bildet kostet vel ikke mer enn drøye 100-lappen...



Baren er det lite å si på.... Et par litt masete gjester drakk øl, som skotter ofte gjør... Vi forflyttet oss etter hvert til The Black Sheep på byens største hotell. Der var stemningen bedre. Og jeg blir så glad - så glad, når en eldre servitør bak baren forstår at jeg der for whisky - han har en liten dyr slant igjen av en god Longrow - jeg tar meg råd til 2 cl, han slår opp 2 cl, men legger til 2 cl til og slanten som er igjen på flaska. Jeg betaler for 2 cl og får vel nærmere 6 cl.



Vi tar en relativt tidlig kveld, nok en gang - for vi må tidlig opp dagen etter, båten som tar oss fra Campeltown til Arran går kl 0700 lørdag morgen! Nei, whiskyturer er ikke slik folk tror!

Farvel til Campeltown, lørdag morgen:



Det var så fint å våkne i den friske lufta. Fergeturer er undervurdert.



Det er ganske åpent hav - vi har satt kursen for øya Arran. Det tar om lag to timer fra Campbeltown med den gamle ferga "Isle of Arran". En riktig så koslig tur.


Last edited by AirbusTrond; 29-09-2017 at 22:10.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote