View Single Post
Old 27-07-2017, 12:08   #19
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Gutta dro av sted til Bali Bubbles rett etter frokost, og vi to andre pakket sakene for å møte Simon Snorkel, eller Nemo som han kalte seg, eller Ketut som var navnet hans for å bli tatt med på snorkling. Båten hans ligger på stranden like ved her, og båtturen bort til stedet vi skulle snorkle var unnagjort på 25 min. Det ligger i nærheten av Blue Lagoon, og vi var den nest første båten som kom dit. Fikk på oss utstyret, og var heldige som hadde en guide som ble med oss ut i vannet. Han dro oss med til plasser med masse fisk, og lurte til seg litt ekstra ved at han hadde løst opp brød i en vannflaske med et lite hull i toppen. Når han da trykket ut litt brød kom masse fisk for å spise. Aner ikke hvor mange sorter vi fikk se, men et helt lite samfunn med korte og lange, tykke og slanke, og i alle farger i alle fall.



En del fine koraller også, men svært mye av bunnen var knust og dødt korallrev dessverre. Mest sannsynlig pga menneskelig påvirkning. Det er det som har skjedd med revet utenfor Candidasa også, pga høsting av koraller ble barrieren for havet fjernet og vannet begynte å vaske vekk hele kystlinjen og stranden. Nå er det stort sett en betongkant mot havet, men heldigvis jobbes det med å lage en kunstig barriere og kjøre ut sand for å bygge nye strender.

Like før vi skulle sette kursen hjemover dukket opp en ny båt, med noen kjente fjes oppi. Det var gutta, og Jos fra Bali Bubbles som kom for dag 1 med dykking i sjøen. Vi to andre satte kursen hjemover, og etter en dusj og en Bintang bar det opp til Warung Nyoman for et lite kokkekurs. Vi lagde to forskjellige kyllingretter, og saus til sate. Hun spurte om vi ville lage spicy el not spicy mat, og vi tenkte at spicy var fint. Helt til hun la sate’n på stekeplaten, og alle tre rykket til av den sterke osen. Og sant nok, når vi smakte var det rimelig hett (men veldig godt). Skjønner det jo, med mengden chili vi hadde brukt. Fikk notert ned det meste, og håper vi fikk med oss det viktigste slik at vi kan kopiere bragden på kjøkkenet hjemme. Må bare finne ut hva vi kan erstatte krydderet de kaller Galangan med.



Etter kokkekurset tok vi en runde med kaffi, type Kintimani long black, hos Watergarden før vi tok en runde med massasje og pedi/manikyr samme sted. Tror jaggu meg vi fikk den beste massasjen så langt på Bali her, 60 minutter med pur glede der altså. Jeg prøvde meg på pedikyr og fikk stelt føtter og tånegler etter alle kunstens regler, og det var faktisk ganske deilig. Baliwifen fikk manikyr og neglepynt;



Fikk booket massasje på samme sted for gutta noen timer senere, og de var også godt fornøyde. Den kvelden var det suckling pig, eller babi guling, på menyen, og vi bestemte oss for å gå på Watergarden for middagen også slik at paps kunne få dosen sin. Denne retten viste seg å være utrolig mye bedre enn det vi har fått på Ibu Oka, og sausen var så god at jeg måtte plage kokken for å få oppskriften. Fikk tak i selve ingrediensene, så nå må den også testes ut. Jeg bestilte likesågodt en runde til, og fordelt på oss fire ble det til sammen fortært 6 middager. Vi hadde øl, vin, vann og brus til maten, kaffi og kaluha til slutt, men endte opp med å betale under 1 000 NOK for alt sammen. Greit det liksom.





Som vanlig frokost kl 0730, og så spant gutta av gårde til siste dag med dykking, og mor og far leide moped. I morgen skal jeg en tur opp til gården for å hjelpe til med innspilling av en dronevideo vi har betalt for, mtp å promotere prosjektet. Er litt usikker på veien, så vi tok en prøvetur for å se om vi fant fram, og det gjorde vi jo. Et par km lengre oppi gata ligger vannpalasset Tirtaganga, så vi kjørte likesågodt opp der en tur. Fikk parkert scooter, og hanket inn en guide til å gi oss en liten oppfriskning på kunnskapene. Stedet er bygget etter krigen, og ble brukt av kongefamilen som et rekreasjonssted. Eies fremdeles av kongefamilien. Vi var tidlige, og hadde stedet nesten helt for oss selv, og hadde god tid til å gå rundt og nyte inntrykkene fra den flotte hagen. Fikk se kilden der det hellige vannet kommer fra, og så fikk vi vasket oss litt i ansiktet, for det skulle gi oss evig ungdom iflg guiden vår. Her noen bilder :









Kjørte så hjemover, og tenkte vi skulle stikke innom Virgin Beach. På veien oppover passerte vi avkjøringen til White Sand Beach, og så etter et par km et skilt til Virgin Beach, så vi bestemte oss for å stikke dit på veien hjem. Kjørte opp, parkerte scooterne og gikk ned til stranden. Da oppdaget vi at det var akkurat samme strand som vi var på i går, vi kom bare ned i andre enden…. På vei tilbake til scooteren så vi et ungt par som drev å klatret i skrenten, i stedet for å gå på stien. Spurte om de trengte hjelp til å finne frem, men det gjorde de ikke. De var bare så pissed av å bli avkrevd inngangspenger at de av prinsipp ikke ville betale de 20 000,- rupiene det kostet å komme ned på stranden. Spesielt ikke etter å ha betalt 20 000,- rupier i inngang langs veien før scooterparkeringen. Skjønner prinsippet, og er enig i at det fremstår som litt urimelig. Men å gidde å klatre rundt for å slippe å betale 12,- NOK, DET gidder jeg ikke … Endte med at vi ga dem våre inngangsbilletter og ba dem bruke dem.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote