View Single Post
Old 30-08-2016, 20:54   #5
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

7. juli
Nå skulle det gås tur, skikkelig skogstur i en redwood skog! Vi kjørte til Redwood National Park og parkerte bilen. Minsten ble plassert i bæremeisen og de to andre små ble lovet et ganske solid utbytte av innholdet fra posen som ble samlet i Warrenton hvis de gikk uten å klage. Vi gikk en helt fantastisk nydelig tur gjennom et skogslandskap jeg aldri har sett maken til. Trærne er jo kjent for å være store, men at de skulle være så gigantisk svææææære som de var tok nesten pusten fra oss. Se lille meg med bæremeisen på dette bildet:

RV_redwood by Larsabal, on Flickr

Mange har spurt oss om vi kjørte bil gjennom et av trærne, men det lot seg ikke gjøre med bobil så det skjedde naturlig nok ikke.

Etter en ny fantastisk dag med mange opplevelser kjørte vi fornøyde ut av parken. Vi visste ikke hvor vi skulle sove i natt og da mor ymtet om at det kanskje kunne vært digg med en god seng og skikkelig dusj var ingen av oss andre vonde å be. Vi befant oss da i byen Eureka, som var utrolig trist i seg selv, men vi fant et veldig hyggelig hotell som hadde plass til oss og for denne natten gjorde vi bobilen om til en utendørs walk-in-closet, mens vi sov i myke senger, så på TV og koste oss skikkelig. Vi bodde på Bayview Motel, som virkelig kan anbefales hvis man passerer Eureka og får behov for søvn. Rent, pent og veldig hyggelig eier. Vi gikk en tur og fant en restaurant som serverte de største porsjonene jeg har fått noen gang. Menyen inneholdt klassisk US og kinesisk mat. Vi spiste kinesisk og det var veldig godt! Stedet heter Amy's Delight og ble anbefalt av eieren av motellet.

RV_Eureka by Larsabal, on Flickr

8. juli
Eureka var absolutt ikke et blivende sted og vi kom oss raskt videre etter at vi sto opp. Selv om det teoretisk fristet å ligge lenge så fungerer det som regel dårlig med en liten 1-åring på slep.

Vi fant etter hvert hw1 og svingte av for å nyte enda mer av naturen vestkysten byr på. Highway 1 er nydelig, været veksler nærmest rundt hver sving og små tettsteder krydrer veien underveis. Vi var litt stresset ift mengden bensin et lite stykke, men jammen dukket det ikke opp en by som var som snytt ut av 80-tallet med bla en nærmest antikk bensinstasjon, drevet av to damer som også mekket gamle motorsykler til den store gullmedalje. Svingene kommer tett og brått og jeg følte meg til tider som James Dean i bobilen, vel og merke hvis James ikke hadde omkommet i ung alder litt lenger syd på hw1, og han hadde fått stiftet familie han kunne ha tatt roadtrip med.

Vi fant en kjempefin campingplass langs en elv hvor det ble badet og lekt.

9. - 11. juli
Vi hadde bestemt oss for å roe ned og bli på ett sted de siste dagene før bobilen skulle leveres i San Fransisco. Vi fant ut at KOA hadde en OK campingplass i Petaluma og at vi derfra kunne besøke bla Sonoma og en såkalt Premium Outlet. Sistnevnte var svært lite premium i forhold til de outlet'ene jeg har besøkt i Florida og fremsto som en gedigen skuffelse. Litt pliktshopping ble unnagjort, før en av de tingene jeg finner fett med California ble utforsket:

RV_innout by Larsabal, on Flickr

Shit pomfritt!

In-n-out burger går så fantastisk langt utenpå sine konkurrenter innenfor hurtigmat at jeg seriøst vurderte å undersøke mulighetene for å åpne en avdeling i Oslo da vi dro derfra.

Disse dagene ble relativt innholdsløse og vi brukte tiden til å pakke oss ut av bilen, vaske den litt innvendig – og ikke minst fordøye de siste 3 ukenes intense opplevelser. Jeg har bare skummet overflaten i denne rapporten og selv om den er lang ville den blitt til en bok hvis jeg skulle gått mer i detalj. Vi anså oss svært privilegerte og fornøyde så langt og var nå klare for siste natt i bilen før vi skulle krysse Golden Gate bridge og levere det vi har kalt hjem de siste ukene.

12. juli

SFO_GoldenGate by Larsabal, on Flickr

San Fransisco! Min kone og jeg besøkte byen på bryllupsreisen i 2005 og gledet oss til å komme tilbake. Vi kom oss til hotellet, Chelsea Inn – egentlig ganske off ift turistområder. Flere av våre valg ift bosteder på denne turen er preget av at vi reiser 2+3 og trenger stort rom, og det faktum at $-kursen ikke akkurat var på lag med oss denne sommeren. Det skulle vise seg at å bo her ute hadde sine fordeler!

Uansett, jeg dumpet familie og helt sykt mye bagasje og heldigvis så kunne vi få rommet selv om klokken bare var 10am. Jeg satte så kursen mot Dublin, en slags forstad til SF rundt 1:30 ut forbi Oakland og bortafor. Bilen ble levert der og jeg tok BART tilbake til byen og hooket opp med de andre. Det å levere bobilen var både vemodig og digg. Den hadde gitt oss så uendelig mye, samtidig som det var helt OK å ikke sove i den mer og å slippe å tømme septiken hver andre eller tredje dag. Jeg gjør veldig gjerne en bobiltur igjen, men helst om en 3-4 års tid. Etter å ha tilbakelagt 6.120 km denne gangen sier det seg selv at nok på mange måter var nok, for denne gang.

De andre tok seg en tur rundt i byen og gikk bla innom Sjømannskirken. Vafler og gode tips fra de ansatte der ble satt stor pris på. Det er utrolig fint at vi nordmenn har slike institusjoner rundt om i verden.

Vi fikk bla tips om å gå ett kvartal ned fra hotellet til Chestnut street, som skulle være full av gode spisesteder og butikker. Det stemte godt og plutselig var beliggenheten til hotellet helt nydelig. Chestnut street, ca fra Filmore og vestover, byr på mange herlige steder og er sånn passe fritt for både turister og hipstere. Dra dit hvis dere er i byen!

Vi ble i SF i to netter og rakk også innom en trikk...

SFO_trikk by Larsabal, on Flickr

... Union Square, Moma, Fishermans Warf, Pier 39 m.m. Skulle strengt tatt gjerne hatt en dag eller to til der, men familien skulle flyttes til østkysten og den 14. juli tok vi en Uber XL til SFO for en tur med UA til EWR.

Jeg føler nå at det er på tide å poste denne første delen, for så å komme tilbake til de 2 siste ukene vi hadde på østkysten noe senere. Det tok lenger tid en beregnet å få knotet ned dette her. Kort fortalt vil det senere komme info om turen som gikk innom New York, Newport, Cape Cod, Provincetown, Boston og New York igjen. Vi snakkes!
Larsabal is offline   Reply With Quote