View Single Post
Old 29-04-2019, 18:03  
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Streik i SAS (April 2019)

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
At økt lønn koster mer penger skjønner jeg, men koster det mer penger å planlegge turnusen en 3-4 måneder tidligere enn de gjør i dag?

(Nei, jeg kan ikke det døyt om turnusplanlegging, men innbiller meg at det bare er å gjøre den samme jobben x antall måneder tidligere enn de gjør den i dag).
Det virker enkelt men det er ikke så enkelt. De selskap jeg kjenner til ligger skiftplanen ca. 3-4 måneders tid foran nåtiden. Selvfølgelig vet de jo det fundamentale programmet på sesong-basis men det er ikke alltid så enkelt heller da salgsavdelingen kan forandre dette i løpet av sesongen også. Så kommer det jo vilkårlige variabler som driftsforstyrrelser, sykdom, arbeidstidsbestemmelser etc. etc. og dette er jo noe en ikke vet før det faktisk har skjedd. Hvis et fly blir stående et sted blir også mannskapet og det umiddelbare programmet påvirket. Det kan så påvirke programmet mange uker inn i fremtiden hvis arbeidstiden til de direkte involverte endres samt mannskapet som blir utkalt til å dekke flygingene som det involverte mannskapet opprinnelig skulle ha. Dette er i mange tilfeller endringer en som flyger stort sett aldri ser da den delen av skiftplanen ikke er publisert, f. eks. de hadde planlagt dager med lange flyginger men nå må en ha korte flyginger får å holde seg innenfor maks-grensene eller "kjøpe" seg timer for å dekke lange flyginger enda lenger fram i tid.

Jo lenger fram i tid en skiftplan blir publisert jo mindre pålitelig blir den og det er jo et annet poeng, når skal man kunne stole på den? To uker før, fire uker før, 10 uker før eller fra når den er publisert? Det å forandre på fridager som allerede er publisert er ikke populært for å si det sånn, og det vil også ofte ende med en eller annen form for kompensasjon. Det er jo nesten bedre å ikke vite enn å planlegge noe i henhold til publiserte fridager for så at alle fridagene flytter på seg, selv om en får penger eller hva det skal være for det, da planene uansett er ødelagt...

Det å ha faste dager (5/3/5/4, 5/3, 5/4, 4/4 eller hva det skal være) er ofte mindre fleksibelt for alle men mer forutsigbart for brukerne. Selskapene pleier å løse det med å ha enten en variabel måned for hver enkelt eller noen som jobber fast og andre variabelt. Å ha alle på fast turnus vil kreve altfor mye arbeidskraft så det skal nok noe til med mindre lønn eller andre ting oppveier dette, noe som var tilfelle i et selskap som gikk fra variabel løsning til fast.

Som det antydes, noen like det ene og noen liker det andre og ingen vil noensinne bli enige da det er personlige preferanser. Jeg har prøvd begge og ingen er perfekte men for øyeblikket synes jeg variabelt fungerer aldeles utmerket. Min roster publiseres 14 dager av gangen ca. 3 uker før så jeg ser stort sett mellom ca. 1 og 2 måneder fram i tid. Det er mer vanlig med at 28 dager publiseres hver 28. dag hvor en da ser fra 2-3 uker fram i tid til bortimot 2 måneder avhengig av hvor en er i syklusen.

Jeg har et bra utvalg av garanterte fridager og ferie en kan sette seg opp fra ca. 4 måneder fram i tid og utover. De nærmeste 4 månedene famler en litt i blinde men en kan prøve å sette seg opp for en fridag innenfor 4 måneder og noen ganger går det, noen ganger ikke. Helger blir visst delt likt mellom alle men det bryr jeg meg ikke om så det er som det er. For min del vil jeg bli fullstendig sprø om jeg skulle jobbe mandag-fredag 9-4 igjen!

Alle selskap er forskjellige. Noen er mer rigide mens andre er mer fleksible, igjen, jeg har prøvd begge. Jo eldre de er jo verre kan det være da gamle avtaler og praksis ikke alltid er tilpasset nåtiden og der kan være enorm motstand til å forandre noe som helst fra alle retninger (d.v.s. planleggerne og brukerne). Men hvis noen arbeider 7 helger på rad må der jo være noen som ikke jobber 7 helger på rad ellers kan jo ikke programmet gå opp i ukedagene. Det kan jo være mange grunner til det, men mangel på "rettferdig" planlegging er vel sånnsett ikke noe nytt...

Last edited by Turtle; 29-04-2019 at 18:07.
Turtle is offline   Reply With Quote