View Single Post
Old 11-11-2020, 18:52  
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Retrorapport (2009): KLM, Northwest og Delta til Denver

Fra hotellet vårt i Silverthorne så kjørte vi til Rocky Mountains National Park, ved den sørlige inngangsporten fra Grand Lake. Det var ikke mange minuttene etter vi hadde kjøpt billett i luka, at vi så det stod mange biler parkert langs veien. Dette er jo vanligvis et godt tegn på at det er noe severdig i nærheten. Og om det var. En svær elgokse gikk og beita like ved veien i et skogsområde.






Så kjørte vi videre på Trail Ridge Road mot Estes Park. Vi stoppa et par ganger underveis for utsiktsbilder og lokalt dyreliv, både smått og stort.



Et lite ekorn satt strategisk plassert like ved en rasteplass langs veien










En flokk med nordamerikansk elk langs veien




En elk-kalv


Så har jeg faktisk ikke flere bilder fra Rocky Mountains National Park. Det er uansett en fantastisk spektakulær kjøretur over til Estes Park, og kan virkelig anbefales. Kjørte gjennom samme ruta da jeg bodde i Omaha for to år siden, på Labor Day. Og det var akkurat like vilt og rått som jeg husket det.

Jeg husker ikke helt hvor vi stoppet og overnattet. I hvertfall endte vi opp i Chadron, NE, helt på grensa mot South Dakota en av dagene. Derifra kjørte vi mot Black Hills, og gjennom Custer State Park. Dette er nok et eksempel på dårlig navnepolitikk, da George Armstrong Custer jo var en US Army general som deltok i massakren i Washita River, OK i 1868, hvor US Army massakrerte 250 Cheyenne soldater og sivile. Da er det jo litt spesielt å oppkalle en state park etter denne fyren, i et område som er svært hellig for både Cheyenne, Lakota og Omaha stammene.




Prærielyset. Noe av det flotteste jeg vet.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote