View Single Post
Old 13-01-2020, 03:21  
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Rullebanehendelse på JFK 10.01.2020

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Bare hør på hvor fort flyvelederen snakker og den elendige kvaliteten på "linja".
Kvaliteten på lyden du hører har nok bare med mottakeren som tar opp å gjøre. FLL snakker absolutt ikke sakte og ligger nok over ICAOs anbefalte hastighet på maks 100 ord i minuttet - men jeg syntes ikke det er uforsvarlig fort. Det kan vel kanskje oppleves som litt raskere om man ikke er kjent med fraseologien som benyttes og benytter den i det daglige.

Det som denne hendelsen derimot understreker er viktigheten av tilbakelesing. Det er ikke å unngå at noen enten sier eller hører feil, men enn så lenge man har readback/hearback reduserer man sjansen veldig for feil. Her hører DAL-pilotene feil, og når det ikke blir lest tilbake (som alle instruksjoner om å holde klar av RWY skal bli) får ikke FLL bekreftet at instruksjonen er forstått korrekt. Hadde instruksjonen blitt lest tilbake, ville situasjonen trolig blitt avverget med hearback av readback.
Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Noen tanker rundt fraseologi i så tilfelle?
Et godt spørsmål. Jeg antar at det vil vel være som når essensial traffic information blir gitt. Om ikke utelate stop/cancel så ville jeg kanskje brukt det som alternativet etter noe som f.eks. "if able rotate before/climb above".

Et annet poeng er at det gjerne er to parter som bør informeres samtidig, da det er to som kan gjøre unnamanøvre. Nå er det jo litt forskjellig hvordan bakkekanaler håndteres i de norske tårn, noen har jo separate mikrofoner som benyttes, andre benytter håndholdt radio til kjøretøy og noen har de i VCS som andre frekvenser. Uansett er poenget det at det bør transmiteres slik at begge parter hører alt. Om et fly som ruller får den første transmisjonen, bør også det sendes på frekvensen f.eks. kjøretøyet er på (da enten ved at man holder en mikrofon i hver hånd, eller slår inn TX på begge i VCS) og motsatt.

Hvem man kaller opp først er jo også en vurdering, det kan være at det tryggeste og raskeste er å få et eventuelt kjøretøy til å kjøre ut til siden eller et fly som krysser langt nede til å gi maks motorkraft.

Last edited by Field in sight; 13-01-2020 at 03:23.
Field in sight is offline   Reply With Quote