View Single Post
Old 30-03-2020, 07:27  
Rland
ScanFlyer Silver

Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
De aller fleste i Norge oppfatter nok situasjonen slik at vi gikk ut av SAS for flere år siden etter mange utbetalinger av redningspenger . Mange I Norge oppfatter det nok også slik at SAS I sin tid brukte sin makt situasjon til å presse ut all konkuranse og så innførte blodpriser på innenriks i Norge. Det er en grunn til at Norwegian ble opprettet og fikk en pang start.

Når det er sagt så håper jeg at begge selskap består. Vi trenger konkuranse i Norge.
Du har rett i at dette er en oppfatning blant folk flest.
Norwegian er i den unike situasjonen at de har en stor gruppe "blodfans" som er særdeles aktive i kommentarspaltene og forsvarer Norwegian i tykt og tynt. Jeg tror mange flyselskaper kan misunne Norwegian denne gruppen, som nærmest opptrer som en religiøs sekt og har Bjørn Kjos som gud.
For denne flokken er Norwegian billigst (uten at de sjekker alternativer), har verdens beste service, verdens mest strålende personale, og verdens nyeste og beste fly.

Om det kommer et negativt oppslag i media om Norwegian, så rykker de ut og skriver engasjerte kommentarer i VG, E24, FB med konspirasjonsteorier om hvordan media samlet ønsker Norwegian bort, og om hvordan det var med SAS den gang det kostet en månedslønn å reise fra Tromsø til Fornebu.

Jeg forstår godt at veldig mange er veldig glade for at flybilletter er blitt både billigere og mer tilgjengelige etter at luftfarten ble avregulert.
Dette er et internasjonalt fenomen, og i alle frie markeder har det kommet konkurrenter til de gamle "flag carriers" som har skapt konkurranse og presset priser.

Norwegian sin PR avdeling har vært særdeles dyktige til å spille på sin rolle i det norske markedet. Utallige ganger har Bjørn Kjos figurert i mediebildet og snakket om SAS sitt sugerør i statskassen, om gamle umoderne og drivstofftørste fly, unødvendige stopp i København - et utdatert vandrevet selskap. Kjos jobbet aktivt mot at den norske stat, som aksjonær i SAS, i november 2012 stilte opp som garantist. Selv om disse garantiene ble gitt på kommersielle vilkår og godkjent av konkurransemyndighetene i EU/EØS, benyttet Kjos enhver anledning til å kalle dette ulovlig statsstøtte.

Selv i dagens kritiske situasjon for Norwegian, blir SAS anno 1990/2000 tallet trukket frem som skremselspropaganda for hvordan Norsk luftfart vil se ut uten Norwegian. Personlig tror jeg at SAS ikke vil gå tilbake til 1995 utgaven men opptre i 2020 utgaven. SAS har vel også lært noe de siste 20 årene..

Det som forundrer meg er hvordan noen tror at dersom Norwegian overlever coronakrisen gjennom å ha fått noen flere milliarder i lån fra diverse stater, og blitt enda mer forgjeldet, fortsatt skal sende folk rundt omkring med billetter til 299 kroner.
Rland is online now   Reply With Quote