View Single Post
Old 14-09-2017, 09:29  
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 159
Default Re: Norske SAS-piloter streiker fra 11. september 2017

Synes jo det er verd å få med seg at flygere på arbeidsdagene er der arbeidsgiver sender de, dvs. i arb.givers varetekt 24 timer i døgnet. Si 170 arb.dager siden vi jobber så lite, det kan bli drøyt 4000 timer borte hjemmefra i forbindelse med jobb. En som har en vanlig jobb med 7,5 timers arbeidsdag 230 dager i året og fri alle helger, jul, påske, 17.mai, sommerferie i fellesferien, hjemme hver kveld etc, ja denne vedkommende er bare borte hjemmefra drøyt 1700 timer å året i forbindelse med jobb. Er ikke de mellomværende 2300 timene verdt noe? Selv om en lat høytlønnet pilot bare er borte 50% av tiden og kun har 7,5 timers arbeid de resterende 85 dagene så blir det nesten 2700 timer borte hjemmefra. I mine øyne er fritid tid som arbeidstager disponerer selv, jeg disponerer ikke tiden selv de dagene jeg i forbindelse med arbeid overnatter være seg i Ålesund eller på Tenerife. Med min fete lønn på 800K inklusive dietter og noen fridagssalg har jeg i beste fall 296kr/timen, i verste fall 196kr/timen. Prøv å få en håndverker, funksjonær, sykepleier eller politimann til å jobbe på julaften, i helgen eller kl.0200 til å jobbe for den timelønnen, be så deretter vedkommende om å jobbe på skift. Rå latter blir vel svaret på det spørsmålet! Glemte forresten å ta med at det ikke blir noe overtidstillegg eller annen kompensasjon/avspasering dersom arbeidsdagen blir lenger enn planlagt, og det skjer ofte.
En fersk styrmann har kanskje bare halvparten av min overdådige lønn...........
ren flaks is offline   Reply With Quote