View Single Post
Old 17-01-2020, 10:49  
B350ER
ScanFlyer Blue

Default Re: 26 skadd etter at fly dumpet drivstoff over barneskole

Siden jeg har jobbet med akutt forurensning i 30 år (inkludert flyovervåking av utslipp), vil jeg bidra litt til debatten. Hydrokarboner, spesielt de lettere fraksjonene, har en dokumentert akutt giftighet på mennesker, dyr og planter. 1 liter fuel setter også smak på 1 million liter drikkevann (1 ppm). Jeg ville absolutt ikke tatt lett på å inhalere eller få Jet A1 på hud. Lengre eksponering kan blant annet gi kreft. Samtidig er hydrokarboner et naturprodukt som både fordamper, fortynnes og nedbrytes over relativt kort tid. Jorden slipper ut anslagsvis 1 million tonn hydrokarboner pr. år. fra små, naturlige lekkasjer på havbunnen ("oil seepage"). Selv store akutte utslipp har gitt begrenset skade på bestand-nivå selv om individer rammes. Nyere forskning tyder likevel på at miljøeffektene er mer langvarige enn man tidligere greide å dokumentere.

Når det er sagt, håper jeg flygere ikke nøler med å kvitte seg med drivstoff i reelle nødsituasjoner. Jeg tror prinsippet om uaktsomhet er tilstrekkelig for å behandle en slik sak i både amerikansk og norsk rettssystem.

Last edited by B350ER; 17-01-2020 at 10:51.
B350ER is offline   Reply With Quote