View Single Post
Old 10-08-2019, 08:22  
Rland
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS passasjertall Juli 2019

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Nå har vi hørt varianter av disse prognosene i snart 10 år her på forumet, det som mangler i denne er hvordan Bonus programmene vil forsvinne - vi har også hørt hvordan LCC vil overta både kortere ruter og Long Haul - kartell virksomhet har det også blitt kalt - det eneste vi vet etter 10 år er at ikke noen av disse prognosene har vært i nærheten av å være korrekte.
Selv hadde jeg trodd at Norwegian ville ha gjort det bedre enn hva de gjør, men det er også feil - det eneste som har endret seg er at dette legges frem av nye nick.
Enig med deg i det siste, og mye av det samme har vi hørt før i Norwegian sin reklame, og Kjos sine visjoner og syn på hva som er den "korrekte" måten å drive flyselskap på.

Men tilbake til SAS, så har det vært en del kommentarer her om manglende strategi.

Min mening er at de faktisk har en ganske tydelig strategi som går på å levere et relativt stabilt produkt med fokus på den passasjergruppen som gir best fortjeneste.
Dette ser vi ganske tydelig i sommer der de stokker om på flåten og setter inn mindre fly Crj for å opprettholde frekvens på innenlands og samtidig bruker de større maskinene på ferieruter.
SAS har et svært godt business produkt på longhaul, og et greit nok premium produkt i Europa. Plus gir en del ekstra og normalt selges til priser godt under business produktet til LH, KLM, BA og ofte til priser på nivå med eller under Norwegian sitt standard produkt.

Tallene de siste årene viser vel at for SAS så har de stått fast på en strategi, stabilitet og lønnsomhet, og samtidig tatt viktige skritt i retning av en enhets-flåte A32x med en oppgradert miljøprofil. Supplert til dette innleie av mindre maskiner med SAS logo og service konsept for å sikre tilførsel av passasjerer til hub-ene.
Jeg har sett kritikk av at SAS har gått til det skrittet med innleie fra Air Nostum og City Jet, samt etablering av baser i Malaga og Dublin med andre vilkår enn skandinaviske.
Dette er blitt vanlig i bransjen. (For 2 uker siden reiste jeg med Air Nostrum på Iberia rute Frankfurt - Madrid - Jerez, og Madrid til Frankfurt) Hva er argumentet for at ikke også SAS kan gå inn på det samme? SAS var ikke først ute her, men har dere som kritiserer SAS for dette, en løsning som er like lønnsom bedriftsøkonomisk? - eller ser dere helst at SAS rykker tilbake til før november 2012 og blir et evig Alitalia case...

Personlig hadde jeg sett at SAS ble kjøpt opp av LH og inngått i den gruppen, eller fusjonert med Finnair til et stort dominerende selskap i Norden

Last edited by Rland; 10-08-2019 at 08:25.
Rland is offline   Reply With Quote