View Single Post
Old 12-02-2020, 19:56  
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Når man starter med "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing." så går man rett inn i og gjentar et en polariserende påstand i en veldig splittende debatt. Det er aldri en god taktikk om man ønsker nå mer enn halvparten av befolkningen.

Og man kommer så med flere eksempler som opplyste mennesker allerede var klare over. At en nordmann engang fikk patent på en ubrukelig binders-design som aldri ble brukt noe sted er jo på ingen måte noe bevis på at ingenting kommer fra Norge eller Skandinavia. Man kan ikke bevise en negativ. Man trenger jo bare ett eneste eksempel for å motbevise påstanden. Ta fx den norske oppfinnelsen sprayboksen.

Det SAS har prestert er å fremsette en påstand som alle oppegående personer vet er feil og så bruker SAS en argumentasjonsteknikk som opplyste mennesker også vet er bare tull. Dette ødelegger troverdigheten til SAS.

At man alltid lærer av å reise var noe man kunne man fått frem på en helt annen måte. Og det helt uten å begå det som ser ut som et poltitisk korrekt og dårlig gjennomtenkt selvskudd.

Temaet kommer opp i Dagsnytt 18.
Hva er splittende i debatten? Jeg ... skjønner virkelig ikke. Du skriver "gjentar et en polariserende påstand i en veldig splittende debatt".

Hva er det som er problematisk med å påpeke noe "alle vet"? Er det provoserende å si en selvfølgelighet? Om jeg lager en film som handler om at jorda er rundt og derfor kan vi reise rundt og oppleve noe - er det da provoserende å bruke som poeng og nettopp argumentert som "provoserende" fordi "alle vet det"? :/

Hva er politisk korrekt ved å påpeke at få ting er "typisk skandinavisk"? Nå bor jeg i mitt tredje land, og jeg kan vel egentlig bare si at utover vår innesluttethet og latskap så finner jeg lite som er "typisk" særnorskt eller særskandinavisk.

Forsøker ikke forsvare reklamen, men jeg er enda svært uforstående over all krenkelsen og muligens litt etterhengende på hva som er problemet...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote