View Single Post
Old 28-07-2016, 16:11   #28
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Trip Report sommeren 2016 Sør-Øst Asia

Stod opp rundt 0630, frokost 0700 og så taxi til den lokale flughafen. Lite trafikk, og fint vær, så turen gikk unna på ca 20 minutter. Dette er nok ikke den travleste flyplassen i Asia, så hele prosessen med innsjekk, security og boarding forløp helt problemfritt. Tross mange advarsler om fotoforbud var det flere som knipset bilder, deriblant meg. Her et par stk, terminalbygget og en gammel kjenning.





MH 1439
BOEING 737-800
LGK-KUL
REG NR 9M-MMI
Kl 1010, 27/7/16
Sete 6F

Vi skjønte da vi kom til gaten at flyet ville bli forsinket, og ny tid var satt opp til 1030. Vår connection i KL var med avgang 1220, så foreløpig ingen stor stressfaktor. Men så gikk tiden da, og vi kom oss inn i setene, ventet litt, boarding completed, bagasjen inne i lasterommet, men ingenting skjedde. Kapteinen kom på PA og kunne meddele at rullebanen var stengt pga «visual audit» og vi måtte vente til den åpnet før vi kunne ta av. Da kom stressfaktoren snikende…… Kom oss til slutt av gårde, ca en time etter oppsatt avgangstid. Tok av mot vest og fløy over noen av øyene vi besøkte på jetski turen vår. Ingen servering på denne turen, tar kun 50 minutter.
Her et bilde fra kabinen




Da vi landet i KL ble vi møtt av en representant fra Malaysian ved gaten, og effektivt skysset gjennom passkontroll og bort til ny gate. Vi ville nok ikke nådd det uten. Trodde vi, for når vi kom frem var også den flighten forsinket, og det passet oss godt, for vi hadde jo nok timer å slå i hjel i Bangkok uansett.

MH 0788
BOEING 737-800
KUL-BKK
REG NR 9M-MLN
Kl 1220, 27/7/16
Sete 6C

Som sagt var denne flighten litt forsinket, men DET tok vi med knusende ro. Kom oss opp i luften, satte på Deadpool på IFE, og nøt filmen underveis. Midtveis fikk vi en lunsj, der valget var mellom fisk og kylling, tok kyllingen selvsagt. Smakte ganske greit, og vi fikk en pakke med vaniljeis til dessert.






Ganske rolig flygning, ingen spesielle hendelser, og en grei innflygning der vi fikk Bangkok skyline på høyre side. Ved og etter landing derimot, skjer det som ikke lenger overrasker oss. Passasjerer som tar av setebeltet, de reiser seg opp og går ut i midtgangen, ungene leker i setene, en baby på setet bak oss satt uten sikkerhetsbelte, kun på fanget til pappan osv. Fatter og begriper det ikke…..
Kom oss ut av flyet, og etter nesten en time i immigrasjonen var det klart for å hente ut
bagasjen og sjekke inn på neste flight, QR835 til Doha. Det viste seg at innsjekk ikke åpner før tre timer før avgang, så vi leverte bagasjen til oppbevaring, og gikk for å spise lunsj. Fant en plass hvor de serverte Singha på fat, en herlig greie etter Malaysias mangel på sådan. Møtte et ungt par der, han fra Oman, hun fra Østerrike. Fikk en god prat med dem, de var på vei tilbake til Oman nå. Tok farvel, fikk sjekket inn og på ny var det en runde med køståing før vi kom oss inn i avgangshallen og bort til gaten, C3, hvor en 777-300 stod klar til å ta oss videre.

QR 835
BOEING 777-300 ER
BKK-DOH
REG NR A7-BEB
Kl 2040, 27/7/16
Sete 18A

Hadde valg rad 18, og det var jo et lurt valg. For det første har du panoramautsikt til den deilige motoren som henger under vingen på dette flyet, og for det andre startet serveringen på denne seteraden. Virket å være en flott og oppgradert kabin på denne maskinen, med bra komfort. Vi takset ut, og tok av bak to andre 777-300, en fra Emirates og en fra Ethiad. Tok av på 19L og fløy over Bangkok sentrum på veien ut. Flott syn med alle lysene nede i byen, tror til og med at jeg så Khao San Road der nede, med alle sine blinkende lys. En stund etter avgang var det servering av mat, og jada, det ble kylling igjen på denna karen. Alternativet var fisk, og fisk er haimat.

Fikk duppet av litt, men var våken innimellom og fikk bl a med meg at vi passerte over Dubai, og Palm Jebel Ali. Landet så fra sør i Doha, og kom oss igjennom en ultra-effektiv transferscreening før vi fant oss en restaurant for litt lett kveldsmat. Bar så bort til gate B9 for neste flight

Her innsjekkingshallen i Bangkok



Her fra piren hvor gaten lå



Her fra kabinen, og så etterpå Bangkok by night





til slutt kyllingen min



QR 179
BOEING 787-8
DOH-OSL
REG NR A7-BCZ
Kl 0120, 28/7/16
Sete 20E


Nå var jeg blitt så trøtt at jeg bestemte meg for å sove mest mulig, og jeg mer eller mindre duppet av hele flighten. Fikk med meg at Dreamlineren har noen kule lightning moods, og at den også denne gangen oppfattes som noe trang. Rundt halvveis i flyturen ble det servert noe som jeg mener å huske de kalte «breakfastbar», sammen med litt youghurt, croissant og frukt. Ganske godt faktisk. Duppet av litt mer, og våknet da de ca 50 minutter før landing begynte å klargjøre kabinen. Kom inn nordfra og landet på 19L før vi takset til gate 51. Landet forresten 18min før oppsatt tid.

Her noen bilder fra kabinen, og så måltidet









Kom oss kjapt gjennom passkontrollen, fikk hentet ut bagasjen som jo må sjekkes inn på ny. (ingen kommentar til akkurat den løsningen…..) Handlet litt i tax free, og så opp på innland for en ny runde med mat før vi var klar for boarding på den aller siste flighten på hjemturen.

SK 4017
BOEING 737-700
OSL-SVG
REG NR LN-RPS
Kl 0950, 28/7/16
Sete 14D

Denne flighten var smekkfull, men vi kom oss av gårde kun minutter etter oppsatt tid. Høydepunktet var nok når kapteinen kunne fortelle at vi skulle til «beste vestkant, Stavanger», fikk frem et smil og to da. Takset av gårde, tok av fra 19R og satte kursen mot Stavanger. Der ventet 16 grader og regn. Typisk Stavanger-vær altså…. Landet også her fra nord, og fikk en fin innflygning før vi elegant tok bakken, og vi kunne takke disse to herrene for å ha skysset oss velberget tilbake til utgangspunktet for ferien.



Takk til dem for det, takk til dere som har hatt giddet å lese dette, og takk for turen til reisefølget!

Vi har sett og opplevd utrolig mye på turen, og er glade for at vi valgte å besøke så pass mange land og steder. Hvis jeg skal snakke for meg selv, så frister Vietnam og Kambodsja til gjentagelse. Men Bangkok og Langkawi kommer jeg ikke til å strebe etter å se så mye mer av.

Flymessig så var turene med 380 og 777 høydepunktene, mens Dreamlineren nok var någet skuffende. Malaysian skremte oss med sine landinger, men Air Asia var en bra opplevelse. Qatar sitt IFE ser meget bra ut, men stusser på at de på så store fly fremdeles kjører personlig sikkerhetsinfo der de andre stort sett bruker skjermene.

Takk for denne gang og fortsatt god sommer!

PS, hjemreisen endte opp med å ta 33 timer…..

Last edited by staale; 29-07-2016 at 14:01.
staale is offline   Reply With Quote