View Single Post
Old 16-01-2020, 11:32  
kokkentor
Newcomer
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 9
Default Re: Turbulens inn til Værnes?

Hei. Ja da, jeg kom meg tur/retur Bergen - Trondheim på tirsdag. Og kommer nok til å fly igjen en gang...

var ikke så høy i hatten kl 0650 når jeg satt om bord i flyet og det blåste, regnet og var mørkt. når jeg kom om bord så spurte jeg flyvertinnen i døra om det ble mye humping, og da lurte hun på om jeg var engstelig. Det bekreftet jeg og hun beroliget meg, viste til to flinke på 0-rad som kunne jobben sin og at det ble humping inn til Værnes. Dette var helt ufarlig men ubehagelig. Hun passet på meg under turen og ved ankomst lurte hun på om det gikk fint. Og det gjorde det!!!

Opp fra Bergen gikk fint, selv om det blåste og var mye regn. Turen mot Værnes gikk fint, og som dere hadde sagt, det ble landing innover fjorden. Sjåføren opplyste om høyt skydekke, god sikt og litt humping på slutten av innflyvning. Jeg fulgte med ut av vinduet og så flyplassen når vi nærmet oss. Innover så gikk det litt opp og ned og sidelengs, og jeg merket at det ble både gasset og svinget en del. Fikk følelsen av at de jobbet litt der fremme - er ikke ofte en føler at så store fly gjør noe annet enn å fly bent frem. En kollega satt lengre bak og hadde en jente ved siden av seg, som var mye reddere enn meg. jeg følte faktisk at det ikke var så ille som jeg hadde fryktet. Hjalp nok på at det ikke var skyer og dårlig vær på annen måte. Og styrken på vinden var nok heller ikke den verste - tror ikke jeg hadde likt meg i storm....

men jeg skulle jo hjem igjen på kvelden. Fint vær i Trondheim - verre i Bergen. Der var det regn og sludd og mye vind fra sør. Fikk opplyst at det ble humping siste stykke, men det var normalt i det området under slike forhold.

Var ikke så høy i hatten når vi fløy lenge i skyene og det humpet og var mørkt. men plutselig så jeg lys og vi kom inn over Askøybroen. Fin landing når vi kom så langt.

Så tusen takk til alle for god info i forkant og ikke minst til godt mannskap som hvet hva de holder på med!!!

Men ett spørsmål: hvorfor har de lys på så lenge før de lander. inne i skyene var det lys på og det blinket og lynet og regn og snø raste forbi vinduet. bruker de lys for å se fremover de to som sitter fremst?
kokkentor is offline   Reply With Quote