View Single Post
Old 26-03-2017, 13:33  
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Denne testet jeg onsdag. Min gamle favoritt når jeg reiser utenlands er Aquavit bar, som har en del barkrakker, både mot gangveier også med utsikt. De siste er muligens borte nå. Uansett et ganske hyggelig og avslappende sted, med solide møbler og det hele er litt bygd opp i nivåer.

Hunter Bar er det motsatte. Det er en liten benk med plass til 4-5 mennesker, og 3-4 bord, og til dette 1-2 barkrakker til hvert bord. Det hele er veldig åpent, bord og stoler er spinkle og enkle. Ellers er det småbord og diverse innover i lokalet, men inntrykket er billig og det virker å ha vært spart på det meste. Det dannet seg kø som gikk langt innover mot gangveien. Denne onsdag ettermiddag var jeg heldig og fikk meg en stol, mens de som kom senere kommenterte "må vi sitte på gulvet?!". En stol og ett bord var til overmål okkupert av en ansatt som spiste sjokolade.

Ellers var den nye "terminalen" en gigantisk skuffelse med mine øyne. Det første minuset er at det er temmelig lavt under taket, taket er hvitt og ganske annerledes enn det vi kjenner fra det som var bygget for 20 år siden. Utsikten er også ganske dårlig, det var vel blendet for sol da jeg reiste, men akkurat denne ettermiddagen var det sol som kom inn fra der det ikke er solskjerming, så det ble uansett sjenerende.

Ellers virker designløsningene nokså tilfeldige - de "gamle" stolene blir brukt ved gate, mens en del annet er nytt, og gir et litt klattete inntrykk. Hadde det ikke vært for lukten hadde man ikke sett at dette var nytt. Et serveringsted i midten "BIT" - virket ikke å ha stoler å sitte på i det hele tatt. Northland virket litt bedre, og de hadde også en benk med barkrakker med utsikt mot flyene. Ellers samme enkle preg på bord og stoler.

Ved ankomst er det ikke lenger rulletrapp fra flyene. Det er å gå opp en helling. Ikke dårlig - men det virker altså å være en billigere løsning. Det er jo heller ikke rullebånd, for så vidt greit når det ikke er så lange avstander, men likevel føles det litt billigere.

Det er også uvant at man ankommer i samme arealer som det er avreise fra, spesielt ved Taxfree-butikken var dette umiddelbart forvirrende.

Alt i alt har jeg personlig følelsen av at pengen og effektivitet han fått styre, brukervennlighten er for så vidt grei nok - hvis man bare skal fly og gå rakst om bord. Men den gode flyplassfølelsen er borte og den fantastiske og unike arkitekturen er ødelagt etter innsjekking. Så mens OSL var et sted å glede seg til å besøke pga den luftige og flotte arkitekturen, er OSL nå gått til å bli en ordinær flyplass - og ikke noe lenger å være stolt av.
Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din opplevelse og inntrykk av OSL etter utbyggingen.
Det skal sies at jeg kun har vært på Domestic-delen av den nye Pir nord, men arkitekturen og løsningene burde være de samme uansett hvilken etasje man reiser fra. Hvordan serveringssteder er innredet er vel ikke noe som Avinor bestemmer i detalj? Jeg synes uansett at det arkitektoniske uttrykket til OSL har blitt kraftig forbedret etter utbyggingen, så jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din beskrivelse (med forbehold om at utenlandsdelen avviker betydelig fra innenlandsdelen).
KrisFlyer is offline   Reply With Quote