View Single Post
Old 11-03-2017, 00:02  
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Emirates Business Class OSL - DXB (777-300ER) - JNB (A380)

Da flybillettene for denne turen ble kjøpes i desember i fjor falt jeg for fristelsen og booket Business Class på turen sørover. Jeg har gledet meg stort til turen og i går var det endelig avreise.

Noen minutter før avtalt tid rullet en blankpolert sort Mercedes E-klasse inn på gårdsplassen og det var en meget behagelig start på turen. Sjåføren var en trivelig kar fra Kroatia ulastelig antrukket i sort dress og hvit skjorte med slips. Var nesten litt pinlig å gå ut av bilen på Gardermoen, det var flere som stirret litt.


Jeg ankom i det innsjekkingen åpnet og fikk sjekket inn nesten umiddelbart, var bare en person foran meg i Business køen og siden det ikke stod noen i First køen ble jeg vinket dit.


Innsjekk gikk raskt og effektivt for seg, men jeg var litt overrasket over at hun som betjente First skranken var veldig "mekanisk", typ gjorde jobben sin, men ikke mer enn det. Eneste forskjellen på innsjekkingsopplevelsen i går og innsjekkingsopplevelsene jeg har hatt når jeg har reist med EK i Economy var at jeg slapp køståing.

Security med Fast Track gikk raskt og jeg satte kursen mot OSL Lounge. Der hadde jeg adgang til selveste Business Loungen. Jeg synes den har MYE finere interiør enn resten av OSL Lounge og føles mer intim og eksklusiv enn den andre delen (som jeg betalte meg inn i på vei til Dubai i mai). Ellers var det helt ok, men ikke noe mer. Matutvalget var ganske magert; noen salater, litt ost, en type kjøttpålegg, en suppe og noe brød. Og vafler. De reddet dagen. Fikk i meg noen glass øl og en times tid før avgang gikk jeg til gate.


Det var litt kø i passkontrollen, men langt fra så ille som jeg har opplevd tidligere på OSL. Jeg kom til gaten noen minutter før boarding startet og satte fant meg en plass i Business delen. Der var det ikke mange andre, 10-15 stykker kanskje. I tillegg satt kabinpersonalet der.


[digresjon]Ikke lenge etter at jeg satte meg ned gikk en av de som jobbet på gaten bort til kabinpersonalet og ga beskjed om at de som skulle jobbe i First og Business kunne gå ombord. Det så for meg ut som det var i alle fall to tredjedeler av dem. Som skulle betjene inntil 60 pax. Resten skulle ta seg av inntil 310 pax i bak i balja.[/digresjon]

EK160 OSL-DXB
Boeing 777-300ER
A6-EGZ
7A


Så var det på tide med ombordstigning og tilfeldigheter gjorde at jeg ble førstemann som gikk ombord. Business kabinen er delt i to; de har en ”minikabin” forrest med kun to rader, så er det galley og bak den er det en større kabin med fire rader. Jeg hadde valgt sete 7A som er på bakerste rad i den forreste kabinen. Inngangen de bruker er ved galley’en som deler Business kabinen og for første gang gikk jeg til venstre når jeg kom ombord. Så First suitene et par rader lenger frem og det var nesten litt kjipt å ikke kunne gå et par rader rett frem. Men bare nesten.






Kort tid etter at jeg hadde funnet meg til rette i setet mitt kom velkomstglasset med gul enke.

Jeg rakk å få litt påfyll før det ble tide for pushback på tid. Jeg hadde ikke drukket opp, men ble forsikret om at jeg kunne få mer om jeg ønsket når setebeltet skiltet var slått av. Jeg kan ikke huske å ha takket ja, smilte kanskje eller noe sånt, men det tok ikke mange sekundene fra de slo av setebelteskiltet til det kom både mer champagne og en skål med varme nøtter.


Det var kun et par + meg i den fremre delen av Business på denne flighten og det så langt fra fullt ut lenger bak også, så servicen var nesten for god.

Menyen hadde jeg studert under takeoff og den så sånn ut:




Resten av menyen kan leses her for de som er interessert: https://cdn.ek.aero/downloads/ek/pdf...d45e4458ff5c80

Jeg bestilte suppe til forrett, kylling til hovedrett og sjokoladekake til dessert. Jeg ble anbefalt en fransk rødvin som drikke og den passet greit til begge rettene.










Etter måltidet kikket jeg litt på filmutvalget i ICE og valget falt på La La Land. Jeg la setet tilbake, trakk pleddet over meg og var i min egen verden de neste par timene (vannvittig bra film, ANBEFALES!) og ca 2/3 ut i filmen prikket Sebastian, ”min” hyggelige franske flyvert, meg på skuldra og spurte med bekymret mine om jeg ikke var tørst eller om det var noe annet jeg ønsket, det hadde jo gått så lang tid siden jeg hadde bedt om noe. Jeg ba om en Heineken og den kom raskt.

En times tid før landing iskrem ble det servert iskrem:

Samme type som jeg har fått i Economy hos EK, men motsetning til i Economy var den temperert så den ikke var steinhard og vi fikk skikkelig skje å spise med.

Vi landet i Dubai og endte på fjernparkering. Der kjørte de to trapper frem til flyet, en til den fremste døra ved First, så en til ved døra vi hadde gått ombord i på OSL. Først kom en veldig fancy buss merket ”Emirates First Class” med lysegrå skinnstoler som kjørte frem til den fremste trappa. En passasjer gikk av flyet og ombord på den bussen. Så kom buss nummer to. Merket ”Emirates Business Class” og det var ”vår” tur til å gå av. Da jeg satt meg ned på bussen la jeg merke til at det stod en trapp bakerst også, men det så ikke ut som noen gikk av der. La merke til personalet oppe i flyet holdt igjen Economy pax som ventet på å gå av, regner med at det var i påvente av at Business bussen kjørte og en Economy buss kom på plass.

Kjøreturen inn til concourse B var like lang som da jeg var i Dubai i påsken, men kan det stemme at de setter av First og Business pax et annet sted enn de setter av Economy? Security var merket med at den var for First og Business passasjerer og det var null kø så jeg gikk rett gjennom og fant en skjerm for å sjekke hvilken gate flyet videre til JNB skulle gå fra. Ettersom det var en A380 regnet jeg med at det var på concourse A. Men dengang ei, det var gate B13. Hadde vurdert å shoppe noe småtterier i Duty Free, men det var mye folk overalt og jeg bestemte meg for å ”rømme” til loungen.

Emirates Business Class Lounge – concourse B
Jeg hadde gledet meg til loungen på DXB, men det ble en liten nedtur. Den er vannvittig stor og det føles mer som en mer eksklusiv terminal hvor man slipper å betale for mat og drikke.

Førstnevnte var det forøvrig like greit å slippe å betale for, utvalget var ikke all verden å skryte av. I tillegg var det relativt folksomt der og jeg hadde inntrykk av at kjøkkenet ikke helt klarte å holde tritt med etterspørselen.

Jeg surret litt rundt og fant etterhvert Möet baren som lå litt gjemt i et hjørne og der var det ganske stille og fredelig. Og fri flyt av diverse varianter av Möet er ikke å forakte.

Men jeg ble ”røyket ut” av ei dame som verken visste hva stillemodus er eller var i stand til å Skype/snakke i telefon uten å bruke høyttaler. Jeg fant ut at det var på tide med en dusj og klesskift.

Dusjen var velkommen og jeg følte meg mye mer ”menneske” da jeg satte meg ved et nytt bord i loungen og fikk i meg litt mat, snacks og noen øl den siste halvannen timen før det var på tide med ombordstigning.


...to be continued.

Nå er det midnatt her i Pretoria, det har vært en hektisk dag og vi har mye på tapetet i morgen så jeg må finne senga. Del to av turen, som var med en A380, kommer i løpet av helgen. Eller tidlig til uka.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07

Last edited by Millemor; 11-03-2017 at 10:39. Reason: Bildekrøll + skrivefeil
Millemor is offline   Reply With Quote