View Single Post
Old 29-05-2016, 14:39   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Ving og passasjeravgift

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
De har juridisk grunnlag til å kreve inn dette, men jeg synes det er drøyt at man faktisk kan innføre en avgift med tilbakevirkende kraft (etter bestilling).
Avgiften slår inni det du reiser, ikke i det du kjøper, og selskapene må forholde seg til det. Hadde det vært mva-endring så tror jeg det gjelder i kjøpsøyeblikket. Det er det samme med engangsavgiftene på bil, kjøper du ny bil i desember men får den levert i januar så er det janauar-avgiftene som gjelder (de fleste forhandlere har klausuler om det i avtalen). Avgiften kunne selvfølgelig vært knyttet til kjøpstidspunktet om de som lagde forskriften ville det, men det hadde sikkert komplisert andre ting igjen.

Når det gjelder charter vs rutefly så tror jeg at det er mye enklere administrativt for Ving å kreve inn denne enn det er for flyselskapene. En annen ting er at selskaper som Ving selger ut største delen av sin produksjon lang tid i forveien, mens ruteselskapene i stor grad selger mye helt opp til avgang (dvs. mindre tap)

Når det er sagt så er det jo uforskammet å innføre en slik avgift på kort varsel (men staten gjør jo som de vil). På den andre siden så lå det i kortene at avgiften ville komme, så her kunne eks. charterselskapene vært mer på hugget med informasjon tidligere også.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote