Thread: Japan-tråden
View Single Post
Old 24-01-2017, 11:19  
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Vi skal på en liten første-reis tur til Tokyo. Vi har lest oss til at Shinjuku er stedet man skal bo og at Hilton hotellet der er OK? (Type 2500 per natt).

Noen som har prøvd dette hotellet og protesterer?

Noen som har noen unike restaurant-tips? Atmosfære første-pri da maten er stort sett bra forstår jeg.

Hva MÅ man ha med seg på tre dager i byen? Og da helst i nærheten av Shinjuku.

Skal forøvrig fly China Airlines 747-8 First class bort - finner ikke en eneste trip report på nettet, knapt bilder fra dette. Noen som vet?

Takker.
Shinjuku er et godt valg for førstgangsbesøkende. Hilton Tokyo er et bra hotell, men noe overpriset etter min mening. Fordelen med hotellet er at de fleste snakker veldig godt engelsk, men det er også fylt til randen med amerikanske turister - noe som etter min mening sjeldent bidrar til å høyne kvaliteten på en ferie. Hotellet ligger en i overkant god gåtur unna alt folkelivet, så benytt dere av shuttlebussen til og fra togstasjonen i Shinjuku - det vil spare dere for noen sårt tiltrengte krefter i trappebyen Tokyo.

Et tips om Hilton Tokyo (og andre hoteller i Japan) er at de sakte men sikkert gjør om etasjer med røykerom til ikke-røykerom. Det er vanskelig å få ut gammel røykelukt, så dersom dere bestiller ikke-røykerom så vær oppmerksom på dette når dere går inn i hotellrommet. Lukter det surt og jævlig, så må dere kreve et "ekte" ikke-røykerom.

Det er ekstremt mye å se og gjøre i Tokyo, men for førstegangsbesøkende anbefaler jeg alltid en tur til Meiji-parken (ta Yamanote-linjen fra Shinjuku til Harajuku, inngangen til parken er "rett rundt hjørnet"). En gåtur i denne parken gir dere et rask "innføring" i ting som er viktig for japanerne, som planteliv, templer og en bryllupsseremoni hvis dere er heldige. Alternativt kan dere ta en spasertur i Shinjuku-parken. Den har ikke templer, men er allikevel interessant og et kjærkomment friskt pust i en megaby som Tokyo.

I nærheten av Hilton ligger Tokyo Metropolitan Building, og her kan dere komme opp på observasjonsdekket og se på utsikten uten å måtte betale for det. Dere trenger med andre ord ikke bruke tid på å reise til Tokyo Skytree.

Hvis dere har interesse av å handle elektronikk - eller bare kikke - så vil jeg anbefale en tur til Akihabara. Sett av noen timer til Yodobashi Camera (som til tross for navnet selger ALT av elektronikk og gadgets).

Når det gjelder mat så er en veldig morsom opplevelse for lunsj en sushi-restaurant i Shibuya hvor dere bestiller mat fra en iPad-ish greie og det dere bestiller kommer kjørende på et lite tog som stopper rett foran nesa på dere Bestill gjerne varm sake også, så får dere en komplett opplevelse. http://www.genkisushi.co.jp/en/travelers/

Som sagt så er det utrolig mye å oppleve i Tokyo. Jeg reiser dit to-tre ganger i året og klarer alltid å finne noe nytt.

Og jo, mens jeg husker det, hvis dere skal lære dere ett eneste ord på japansk så må det være dette: sumimasen! Det betyr "unnskyld meg", og virker som en magisk trylleformel hvis noen står i veien for dere i en butikk, på toget, på gaten. Vær også oppmerksom hvis noen sier sumimasen til dere - da betyr det som regel at dere står i veien og at dere må flytte dere.

Pass også på køkultur. Det er køer for alt, så bare observer hva de lokale gjør og hvor de står, så kommer dere til å klare dere bra.

God tur!
Fly med oss is offline   Reply With Quote