View Single Post
Old 31-08-2016, 12:55   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Quote:
Vi parkerte droget rett ved Occidental Square, rett og slett fordi vi fant en plass som var stor nok. Det var plassert ut en hel den spill og annen moro for barna Occidental Square og vi hang litt der før vi dro ut av byen og satte kursen sydover. Nå var det HW101/1 som ila den neste drøye uken skulle ta oss til San Fransisco. Seattle ga ikke den helt store mersmaken, hvis jeg skal være ærlig. Jeg synes byen var preget av mange med behov for et sted å bo og jeg håper de på sikt kan stable et mer fullgodt alternativ på beina for den store mengden hjemløse som hang rundt i sentrale deler av byen.
Dessverre er Seattle en by med store vokseproblemer - den enorme økonomiske veksten løser langt fra alle problemer på kort eller lengre sikt. Pioneer Square området, som Occidental Square ligger I hjertet av, er et område hvor mange "Missions" eier og opererer herberger for hjemløse, eiendomsretten står meget sterkt og byen kan ikke flytte denne virksomheten, noe som har gjort at området har altfor mange hjemløse og ikke klarer å utvikle seg.

Mange byer rundt om I USA løser sine problemer med hjemløse med å gi dem enveis billett med Greyhound til Portland eller Seattle, byer som er kjent for å ta vare på og forsøke å hjelpe disse. Derfor har det vært en altfor stor vekst I antallet hjemløse, og da speseillt I området dere tilbrakte tid.

Det hender at jeg må tilbringe noen timer på morgenen I dette området hvis jeg skal med toget til Portland eller Vancouver, har observert at Starbucks gir alle hjemløse en stor kopp dagens kaffe gratis - noe som har gjort noen av dem til kaffe kjennere - det er vel bare I Seattle at en kan høre en barista og en hjemløs diskutere hvorvidt Etiopisk Yirgachaffee er bedre enn Etiopisk Harar !

Men Seattle har mange områder I nærleiken, for eksempel en liten øy som en Elefant stadig drar med seg sin dude ut til !

Dette var en flott rapport, vi tilbringer mye tid langs 101 og dere fikk med dere det beste, det er flott langs 101 I Washington også, men det hadde blitt vesentlig lengre og vi hadde nok valgt den samme ruten for å komme til Oregon kysten så fort som mulig. Tusen takk for en opplevelse langs landeveien.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote