View Single Post
Old 15-05-2018, 15:08   #157
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Jeg har inntrykk av at domstolene blant annet vurderer konkurransesituasjonen når de avgjør hva som er virksomhetsoverdragelse, og hva som ikke er det. At ex-Aviatoransatte fikk medhold for virksomhetsoverdragelse på TRF har overrasket meg noe (uten å ha lest dommen). Men den gang det het Røros Flyservice falt det jo en dom om virksomhetsoverdragelse på BDU. Og der var jo bare en eneste tilbyder på flyplassen (igjen: uten å ha lest gjennom premissene for dommen).

Såvidt jeg har forstått feltet vil domstolen se på hvorvidt et selskap helt har overtatt oppgavene til et annet, samt mulig også hvilke konsekvenser overføring av oppgaver får for det opprinnelige selskapet.

Ellers er jeg jo enig med abr133 at nettopp fravær av virksomhetsoverdragelse gir en skjev konkurransesituasjon nettopp fordi Lufttransport ikke uten virdere kan konkurere på lønn, da lønnsbetingelsene allerede er satt i en tariffavtale. Alternativt måtte anbudet presisert at ny operatør måtte binde seg til samme tariffavtale som den som binder Lufttransport i dag...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote