View Single Post
Old 09-09-2018, 05:16   #4
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Røykeforbudet hos SAS feirer 30 år

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
SAS innførte røykeforbud ganske tidlig, men opphevet det igjen(!) for så å innføre det på nytt igjen etterpå.
Skillet mellom røyk og ikke- røyk var oftest bare foran/bak en viss seterad og det var ikke alltid noe fysisk skille.

Lufthansa hadde utrolig nok et av de mest dustete skillene, røyk/ikke- røyk på hver sin side av midtgangen. Funka dårlig...
Husker jeg satt på SAS fra Sverige til Norge, antagelig 1989 eller deromkring, DC-9, kanskje -80 serie, og det var røyking på Styrbord side, men ikke på Babord.
Teorien var a ventilasjons anlegget ville suge røyken rett opp i midtgangen.
Akkurat den turen kom jeg med TWA fra USA til FBU, L-1011 og paven var på besøk i Oslo så luftrommet eller flyplassen var stengt en liten time eller en halv, og TWA hadde ikke nok bensin til å holde så vi fortsatte til Sverige, sikkert Stockholm, og ble satt på SAS til FBU etter en drøy halvtime på bakken.
Jeg satt på SAS på vei tilbake til Norge og røyket og drakk på Styrbord side og fikk protester fra amerikanere i seteraden foran, høylytte klaging for amerikanere har så mye rettigheter og står på kravene, for de hadde No-Smoking på TWA, derfor var det bitter klaging og syting. Flyvertinne beklaget, men flyet var fullt og det var ikke noe valg. Skyld på paven.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote