View Single Post
Old 28-01-2016, 09:32  
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: OSL-DOH-BKK-USM t/r med Qatar og Bangkok Airways

Koh Samui - Koh Tao

Ferien begynner å nærme seg slutten med stormskritt, så jeg tenkte det var tide med en oppdatering her jeg alli god tidtter med alt for god tid. Siden telefonen min takket for seg første dagen blir det mer tekst for å veie opp for færre bilder.

Etter noen dager med tining på Koh Samui gikk ferden videre til Koh Tao. Det går minst to båter, Seatran og Lomprayah "high-speed" catamaran. Vi gikk for sistnevnte som kostet 600 baht hver vei, 150 ekstra for å bli plukket opp og kjørt hjem igjen på Samui. Billetter får du kjøpt på nett, på ferjekaia og hos reisebyråer som vi gjorde i Chaweng. På grunn av mye vind og bølger var ferja som skulle gå 12.30 først utsatt en time, og så en til. Vi kom oss avgårde rundt kl 15, ankom mellomstoppet Ko Pha Ngan rundt 45 minutter senere og til slutt Koh Tao litt over 5 istedenfor 14.15.
Turen bestod for det meste av oppkast fra små og store som ikke var noe særlig vandt til høy sjø stakkars. Vil anslå det var rundt 3 meter bølger store deler av turen og ikke av de mest behagelige timene jeg har hatt, men kom meg helskinnet gjennom. Forresten en veldig populær backpacker-rute.



Vel fremme tok en taxi oss med på en ti minutters tur til The Rock Villas som ligger godt gjemt opp en smal og bratt vei. Det kombinert med den lave veistandarden gjorde at taxiene var Toyota Hilux med plass til så mange du klarte å plassere på planet.



Dette er siste bakke opp til villaene.



The Rock Villas var seks flotte hus som lå oppover skråningen to og to. Det var godt med trær og planter, så de var veldig private og hadde bare innsyn til verandaen hvis noen gikk forbi.



Vi ble tatt godt i mot av en svært serviceinnstilt mann som vi kunne ringe døgnet rundt hvis det var noe vi lurte på eller trengte. Fikk utdelt en gammel Nokia med snake til det, noe som passet meg bra som ødela telefonen første dagen tur. Den felles infinity-poolen kunne benyttes til alle døgnets tider og i løpet av vårt opphold så vi et annet par som tok et nakenbad rett etter at det hadde blitt mørkt. De var nok relativt nyforelsket og gikk ganske fort opp igjen til huset sitt da de skjønte at vi kunne både se og høre de fra verandaen vår..



Dag to ville vi egentlig ut på snorkletur med båt, men det blåste såpass mye at det ikke ble anbefalt. Istedenfor ble vi kjørt til Freedom Beach helt sør på øya hvor vi fikk både snorklet og spist den beste paneng curryen på turen.



Vi dro etterhvert hjemover, badet litt og bestilte mat hjem. Mange av spisestedene har gratis eller billig utkjøring, men mange av de har også plutselig stengt eller er tomme for mat aå det kan være greit å ha noen alternativer. Senere på kvelden gikk vi en tur til sentrum for å sjekke ut utelivet og ikke langt unna fant vi flere barer fulle av sveiseblinde backpackere fra hele verden. Alle utestedene stengte kl 02, så da gikk vi like gjerne hjem igjen.



I dag begynte hjemturen og selv om flyet ikke letter fra USM før kl 22 tok jeg første ferge tilbake til Samui kl 9.30 i frykt for forsinkelser og kanselleringer på grunn av været. Taxien hentet meg en time før så jeg skulle ha god tid, men jeg var nok ikke den eneste som tenkte det. Billetter var kjøpt inn dagen i går, men jeg måtte fortsatt i en endeløs kø som skulle veksle inn denne i to andre billetter, én fergebillett og én transferbillett hjem til huset på Koh Samui. Vel gjennom køen fikk jeg akkurat kjøpt en pannekake og en flaske vann før jeg gikk på båten. Når du først har fått klistremerke både på skjorta og kofferten går ombordstigningen ganske så raskt. Bagen setter du til personalet på brygga som laster den ombord før du selv finner deg en plass. Ved avstigning laster de ut alle bagene på brygga og du kan hente din egen i kaoset.

Trist og grått vær på Koh Pha Ngan i dag.


Overfarten i dag gikk veldig mye bedre. Etter fire timer søvn i natt fikk jeg først en time søvn til Pha Ngan og så en halvtime til Samui. Av båten, finne bagasjen og en bil som tar deg i riktig retning av dit du skal.

For 150 baht ekstra kjører de deg altså hvor du vil på øya, men jeg tror min sjåfør syns jeg bodde litt langt unna. Over en time tok turen gjennom skog og li.


Litt senere i kveld går ferden til flyplassen. Takk for at du leser.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_6592.jpg
Views:	74
Size:	442.4 KB
ID:	40169   Click image for larger version

Name:	IMG_6598.jpg
Views:	1697
Size:	471.2 KB
ID:	40170   Click image for larger version

Name:	IMG_6587.jpg
Views:	1711
Size:	189.4 KB
ID:	40171   Click image for larger version

Name:	IMG_6604.jpg
Views:	1710
Size:	174.6 KB
ID:	40172   Click image for larger version

Name:	IMG_6611.jpg
Views:	1725
Size:	239.2 KB
ID:	40173  

Click image for larger version

Name:	IMG_6615.jpg
Views:	1711
Size:	187.5 KB
ID:	40174   Click image for larger version

Name:	IMG_6693.jpg
Views:	1713
Size:	148.2 KB
ID:	40175   Click image for larger version

Name:	IMG_6881.jpg
Views:	1712
Size:	91.2 KB
ID:	40176   Click image for larger version

Name:	IMG_6889.jpg
Views:	99
Size:	154.8 KB
ID:	40177   Click image for larger version

Name:	IMG_0196.jpg
Views:	1699
Size:	109.4 KB
ID:	40178  

Click image for larger version

Name:	IMG_0198.jpg
Views:	1707
Size:	144.6 KB
ID:	40179  

Last edited by Upsaker; 28-01-2016 at 09:53.
Upsaker is offline   Reply With Quote