Mai 2015: Del 1 av 3: Fly og Spotting på
AMS: Amsterdam Airport Schipol:
Oversikt:
Del 1: Hovedposten med bilder fra Amsterdam: Schipol (
AMS)
Del 2: Bilder fra
CPH (København: Kastrup), samt mer bilder
fra Amsterdam: Schipol (
AMS), i tillegg til noen bilder av leiebilen.
Del 3: De siste flybildene fra Amsterdam: Schipol, samt bilder fra
Rotterdam (inkl. Eurport, samt Euromasten) samt litt diverse.
Del 1:
Her kommer en ganske så fersk serie fra Nederland og med
hovedvekt på
AMS /
EHAM: Amsterdam Schipol, i tillegg til
litt spotting fra
CPH (København: Kastrup) i Danmark. I tillegg
vil det også være en del skip i Del: 3 , fra både Rotterdam, inkl.
Europort, litt naturbilder (bl.a. fra Euromasten i Rotterdam), samt
flybildene fra
AMS det ikke ble "plass til" i Del: 1 eller Del: 2 .
Bildene er tatt i tidsrommet: 7.-11. mai 2015:
Amsterdam: Schipol lufthavn (
AMS/
EHAM) ligger 18 km sørvest for
Amsterdam sentrum. Dette er den fjerde største flyplassen i Europa
målt i antall passasjerer, slått av Heathrow, Frankfurt, og
Charles de Gaulle. Nesten 35% av all pax på
AMS, reiser
interkontinentalt. Målt i mengden frakt, er
AMS den tredje
største i Europa (slått av Paris og Frankfurt). Amsterdam Schipol
har hele fem hovedrullebaner, i tillegg til en sjette som brukes
mest av privatfly. Det foreligger allerede planer for en
syvende rullebane! Det er få lavprisselskaper på Schipol, mye
grunnet vanskeligheter med å få tak i ledige slots, samt høye
landingsavgifter - derfor har disse selskapene primært valgt
flyplasser som Rotterdam og Eindhoven. De tre store selskapene
KLM, Martinair, samt Transavia har sin hovedbase på Schipol.
Ellers er Amsterdam Schipol verdens lavestliggende flyplass,
da den ligger tre meter under havoverflaten.
I underkant av 90 ulike flyselskaper har ruter til/fra
AMS
(fordelt på syv pir), samt i underkant av 30 ulike
frakt/cargoselskaper. I 2011 var det 49.7 mill. passasjerer
innom flyplassen, fordelt på over 420.000 flybevegelser.
La oss sette i gang:
(ser i etterkant, at mange av bildene taper litt "kvalitet" og skarphet, etter
de er lastet opp til Photobucket - i tillegg var det noe varierende vær,
lysforhold, og til tider en del varmebølger, som har gjort sitt; så er de som
er meget kresne på kvalitet herved advart!)

Over: noen bilder fra den offisielle spotteterassen ble det selvsagt også,
med litt av terminalen og kontrolltårnet i bakgrunnen på dette første bildet.

Over: fra litt lengre avstand, ser det slik ut.
Bildene nedenfor er noe blandet, fra ulike rullebaner og spottesteder,
samt noen innimellom fra spotteterassen.

Over: Emirates med B777-300ER, og reg.: "A6-EGG" (3.5år).

Over:
EVA Airways (Taiwan) med B777-300ER, og "B-16705" (8.5år),
seatconfig: C38/W64/Y211, totalt: 313 pax.

Over: China Airlines (Cargo) (Taiwan) med B747-400F, og reg.: "B-18722" (9år).

Over: Amerikanske "Centurion Air Cargo" med denne mildt sagt anonyme B747-400
ERF,
med reg.: "N903AR". Levert ny opprinnelig til Air France pr. okt. 2002, så satt til lagring
pr. okt. 2009, så over til Air Bridge Cargo pr. nov. 2009, så til lagring igjen pr. nov. 2013,
før nåværende selskap hentet den ut pr. juni 2014, maskinen er ca. 12.5 år gammel.

Over: KLM med ekstra-laaaang 737, en fin-fin B737-900, med reg.: "PH-
BXS",
levert ny til KLM pr. okt. 2001, maskinen er ca. 13.5 år gammel.

Over: KLM med de nye fargene på denne nye B777-300ER, og reg.: "PH-
BVN". Maskinen
ble levert helt ny til KLM pr. 27. mars, så maskinen var kun ca. 2.5 mnd. når disse
bildene ble tatt. Seatconfig: C30/W48/Y324, totalt antall pax: 402.

Over: Denne ble litt langt bort, så dårlig kvalitet - dog er det en militær
Airbus A330-200 (A330-200MRTT), som tilhører Royal Air Force i England. Maskinen
ble levert ny pr. aug. 2014, men hadde sin "first flight" tilbake i juni 2009,
så maskinen er allikevel ca. 6 år gammel.

Over:
EVA Airways fra Taiwan med nok en B777-300ER, denne gang med reg.: "B-16717",
maskinen er ca. 5 år gammel. Seatconfig: C38/W64/Y211,totalt: 313 pax.
Noen oversiktsbilder fra spotteterassen på Amsterdam Schipol: