View Single Post
Old 01-05-2015, 19:12   #14
73H
NorFlyer Front Row

Default Re: Ryanair truer dansk kommune med søksmål

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
EU-lovgivningen gir ikke rom for å diskriminere mellom leverandører basert på nasjonalitet (så vidt jeg forstår regelverket så er dette uavhengig av terskelverdier - det er basert på generelle regler knyttet til det indre markedet i EU/EØS), og dersom det medfører riktighet at man har gjort dette vedtaket i denne kommunen på bakgrunn av nasjonalitetskrav i avtalene internt i selskapet/Ryanair så sliter jeg med å se at dette ikke er diskriminering basert på nasjonalitet. Det kan imidlertid godt være at vedtaket er begrunnet i andre forhold enn utelukkende arbeidsavtalenes "nasjonalitet".
Nå er det vel ikke først og fremst det at det mangler en "dansk avtale" som er problemet i Ryanair, men at det i det store og det hele mangler en kollektivavtale i det hele tatt. Dette på tross av at flertallet av de ansatte/innleide ønsker en slik kollektivavtale... At en stor kommunal/statlig aktør sier at det er uakseptabelt uten ordnede kollektive arbeidsavtaler finner jeg helt ok. Det gjelder enten det er flyreiser eller forsåvidt hva som helst annet kommunen "investerer" sine skattekroner i. Forstår jeg danskene rett her, så kreves det vel dansk kollektivavtale i mangel av en annen kollektivavtale i flyselskapets hjemland/baseland.

Det blir ganske spesielt å kalle dette nasjonalitetsdiskriminering. Dette har ingenting med om selskapet er norsk, svensk, dansk, tysk eller irsk. Det handler om en generelt økende forståelse av et problem (ikke bare i flybransjen) som brer om seg. Ingen nektes å kjøpe sosialdumpet bilvask i Oslo, men det er ganske uetisk å gjøre det og jeg har all respekt for de som har tatt et valg om å avstå fra å kjøpe en billig bilvask. Likewise har jeg all respekt for at denne kommunen her har tatt et standpunkt om å avstå fra å kjøpe tjenester de ikke finner sosialt forsvarlige.
73H is offline   Reply With Quote