SK 910 LN-RKN "Erik Viking" Sete 2A SAS Business
Her kommer turens høydepunkt på flyfronten!! Dette blir min aller første tur i nye
SAS Business, og da selvsagt om bord LN-RKN med navnet "Erik Viking".
Avgang fra gate B68. Jeg ankommer loungen omtrentlig ti på halv fire. To smilende damer ønsker meg velkommen i inngangspartiet.
Innredningen er akkurat den samme som vi kjenner fra Oslo, København og Stockholm.
Ti på fem setter jeg kursen for gaten. 8-9 minutter senere kan undertegnede som førstemann gå om bord i "Erik Viking". Purser og en hyggelig mannlig steward ønsker velkommen. Morsomt nok er purser den samme som på SK 2869 beskrevet tidligere i rapporten. Førsteinntrykket er
WOW. For en smakfull og velinnredet kabin.
Business blir ikke helt fullsatt denne ettermiddagen. Jeg overhører kabinpersonalet opplyse om 28 pax, samt én infant. Ellers ser det glissent ut i Plus, mens belegget er noe bedre i Go.
Herr Henriot kommer selvsagt på besøk i dag også.
En inspeksjon av toalettet må inn i programmet. Nå er det kun ett vindu, men boltreplassen er den samme som tidligere. De har samtidig frisket opp panelene i stil med resten av kabinen.
Beinstrekketesten står til glans her, ingen tvil om det.
Sammenlignet med setekontrollen jeg viste dere fra -
RKO, må dette kalles for drømmen.
Vannflasken har fått en langt mer praktisk plassering enn tidligere. Der man før måtte ta setet i tilnærmet oppreist posisjon for å nå flasken, er den tilgjengelig hele tiden.
For de som lurer på hvordan beinplassen er for setene 1D og 1F, kan jeg bekrefte at denne er tilfredsstillende.
"Erik Viking" er klar for avgang og briefer med belysningen.
Det er vel nesten unødvendig å si at vi pusher ut på tid? Bemalingen på wingletsen tar seg meget god ut i solskinnet i verdensmetropolen. Siden vi står inne i skammekroken må en pushback-traktor dra oss et stykke ut før motorene fyres opp.
TAP er klar for overfarten til Lisboa denne ettermiddagen. De punktlige skandinavene kommer seg imidlertid avgårde før syd-europeerne.
Newark er et paradis for alle som er glade i United. Her kan det skimtes fem forskjellige maskiner på samme bilde.
Menyen deles ut etter vi pusher ut. Fargen står defintivt i stil til det nye interiøret om bord i maskinene. Skjermen gir et solid inntrykk. Her er det tydelig ikke spart på noe.
SAS har virkelig fokusert på detaljene i utformingen av det nye Business-setet. Hodetelefonene har en egen knagg merket med «SAS». Jeg synes det er frekt (i positivt forstand!)

¨
Den berømte knaggen har heller ikke forsvunnet med det nye interiøret. Det er godt å se at
SAS ikke endrer på deres identitet her.
Etter hvert som vi kommer oss oppover mot marsjhøyde er det på tide å få frem bordet. Jeg er sulten igjen, selv etter mat hos både United og i loungen.
Det nye bordet er stort og fint.
SAS skal ha skryt for at bordet passer ypperlig til det nye servicekonseptet.