Drev å surfet på nettet og kom over dette forslaget på Høyres landsmøte. Er det seriøst nok kunder til å ha flere selskapet på de samme strekningene på kortbanenettet? I tillegg ønsker de større fly...
--------------
En forskningsrapport fra Transportøkonomisk institutt om regionale flyruter viste at prisene på de regionale rutene er økt med 10 prosent de siste fire årene. Samtidig er fullpristaksten hos
SAS
Braathens mellom Tromsø/Bodø og Oslo redusert med 23 prosent. Kortbanenettet består stort sett av rullebaner rundt 800 meter, og det er kun Widerøe som har fly som kan operere disse. Tilrettelegging for konkurranse fordrer både passasjergrunnlag og tilstrekkelig lange flystriper. Høyre ønsker at passasjerer i alle deler av landet skal få et bedre flytilbud, med rimeligere flybilletter og flere avganger. For å oppnå dette må vi ha mer konkurranse om rutene. I dag er for mange flyplasser uten konkurranse. Mye av årsaken til dette er at Widerøe i realiteten er alene om å kunne operere på kortbanenettet. Dette gjør kortbanenettet unødvendig dyre for forbrukerne. Høyre mener at løsningen ligger i utbygging av eksisterende rullebaner, og etablering
av stamflyplasser der utbedring av eksisterende flystriper ikke er mulig eller er uhensiktsmessig i forhold til det regionale behovet. Avinor må komme med et faglig begrunnet forslag til hvilke flyplasser som bør få en utbygging av rullebanen. Fremtidens flyplasstruktur må sees i sammenheng med utviklingen av det øvrige samferdselstilbudet. Konkurranse om rutene er viktig for å sikre brukerne et best mulig tilbud og rimelige priser. Like viktig som pris er forbedring i frekvens. Større fly er også viktig fordi det bedrer godskapasiteten og bidrar til bedre rammevilkår for næringslivet. For Høyre er dette derfor et viktig tiltak både for å bedre forbrukernes situasjon og for å sikre eksisterende næringer og legge til rette for ny næringsutvikling og vekst i distriktene.
For å få et bedre og billigere flytilbud i alle deler av landet vil Høyre:
Be Avinor komme med et faglig begrunnet forslag til hvilke flyplasser som bør få en utbygging av
rullebane. Vurdere etablering av nye regionale stamflyplasser i regioner der utbedring av eksisterende rullebaner ikke er mulig eller er uhensiktsmessig i forhold til trafikkbildet.
Ivar Kristiansen og Elisabeth Aspaker