View Single Post
Old 08-11-2014, 03:18   #3
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Default Re: BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-Y

17. august 2014, kl. 22.45:
SAS Scandinavian Airlines
SK299 Oslo (OSL)–Bergen (BGO)
SAS Plus
Boeing 737-705

Etter tidenes tur og opplevelse for mitt vedkommende opp fra Barcelona, var det tid for den siste sjarmøretappen mot Bergen. Rask gange gjennom tollen, opp trappen og bort til sikkerhetskontrollen. Det er vel unødvendig å nevne at Fast Track selvfølgelig var stengt når klokken bikket over 22 en søndagskveld, og jeg måtte stille meg sammen med resten av gjengen. Molde FK stod også i sikkerhetskontrollen og var noe medskyldig i at køen bygget seg opp til 7-10 minutters ventetid. Til slutt kom jeg meg gjennom. Skjermene blinket allerede «Boarding» for SK 299, men jeg visste at jeg hadde god tid da klokken så vidt hadde slått 22:20. Igjen ble det en herlig spasertur ut til gate 19 A. Favorittpurseren ønsket velkommen i døren, jeg fant veien til 1A og trodde jeg skulle forbli der. Dessverre kom en noe kraftig kar i 1C, og jeg ser ikke poenget med å dele en treseter når det står ledige tresetere.

På denne turen var det fem rader Plus, der alle hadde en treseter for seg selv eller ledig midtsete. Jeg flyttet bak til 2A og fikk hele raden for meg selv. Akkurat på rutetid pushet vi ut fra gaten, og på veien ut mot rullebanen kunne jeg vinke til pilotene fra forrige flight som nå skulle ta LN – RPE trygt opp til trønderhovedstaden som SK 386. Go var for øvrig tilnærmet fullsatt, så økonomene hadde nok en god avgang her også.

Herr kaptein lovet en flytid på 40 minutter mot verdens navle, noe som høres kjent ut fordelt på 325 kilometer over fjellene. Favorittpurseren og den bergenske flyvertinnen kom rundt med vognen, og jeg gikk kun for en flaske vann. De synes begge jeg begynte å se litt sliten ut etter dagens farting, noe jeg kunne si meg enig i. Nærmest som vanlig dumpet vi ned ti minutter før oppsatt rutetid og trillet inn til gate 28. Jeg takket og bukket favorittpurseren for en fantastisk dag, og ikke minst en fantastisk reiseopplevelse! Han håpet at han så meg om bord igjen om ikke lenge, og jeg håper at jeg treffer på ham igjen.

23. august 2014, kl. 07.25:
SK244 Bergen (BGO)–Oslo (OSL)
SAS Plus
Boeing 737-883

Da var det endelig tid for Flyprats uoffisielle DO til Barcelona! Gjett om jeg hadde gledet meg til denne her. Siden jeg bestemte meg for å ta bilen til Flesland, samlet vi sammen en Flyprat-gjeng bestående av Peppep, SE – AER og undertegnede. For å gjøre dagens reising mer komfortabel hadde jeg booket parkering i parkeringshuset, da man blir lei av all gåingen til P8 og P9 i lengden. Vi ankom 06:45, skrev ut ombordstigningskort i automatene i det nye tilbygget og deretter rett opp i Fast Track´en. Her var det absolutt ingen verdens kø, og når vi kom oss bort til den klassiske Oslo-gaten nummer 29 hadde de startet å slippe folk inn i dette pre-ombordstignings området. Ikke mange minuttene etterpå slapp de saueflokken om bord i LN – RCN, dagens første -800 maskin vi skulle stifte bekjentskap med. Peppep tok plass i 5 F, SE – AER tok 3F mens skribenten hadde 1F. Peppep fikk en annen i 5D, mens SE – AER hadde en treseter for seg selv til ombordstigning ble meldt komplett. Jeg hoppet bak til han og lot kvinnen i 1D få en treseter for seg selv.

Besetningen på dagens første av fire flygninger bestod av fire kvinner fra noe forskjellige aldersgrupper. Et par minutter før rutetid pushet vi ut fra gaten, takset til rullebane 17 og tok den vanlige venstresvingen mot hovedstaden. Damene kom relativt raskt ut med frokosten, noe som var nødvendig da Go så tilnærmet helt fullstappet ut. Etter hukommelsen var det fem eller seks rader Plus, og de aller fleste hadde ledig midtsete med unntak av folk som tydelig reiste sammen. Frokosten synes jeg er meget bra nå, med nok pålegg til to rundstykker hvis du orker å bruke bestikket, youghurt, müsli og appelsinjuice. Kabinbesetningen tilbød oss to runder med både kaffe og te, og virket forholdsvis blide til tross for tidlig flygning på morgenkvisten. De kommer imidlertid i kategorien «gjennomsnitt», som hverken utmerket seg spesielt positivt eller negativt.
Etter hvert nærmet vi oss Østlandet, og her var det jammen grått. Pilotene fikk oss trygt ned på bakken i god tid før rutetid.

Som alltid når jeg lander på Gardermoen blir jeg velsignet med velkomst på 19A. Håper ikke parkeringspolitiet på Gardermoen bryter denne rutinen med det første. Alt er bedre enn 19H, så dette kommer definitivt i kategorien for i-lands problemer for mitt vedkommende.

23. august 2014, kl. 09.00:
SK4685 Oslo (OSL)–Barcelona (BCN)
SAS Plus
Boeing 737-883

Vi traff resten av Flyprat-gjengen inne i gullstuen, og her var en gjeng med hyggelige mennesker! Det ble tid til litt prat før flere av oss gikk samlet ut til gate 47 der LN – RCX stod klar for dagens transport til og fra Barcelona. Om jeg husker rett hadde det dannet seg en solid kø foran gaten, lenge leve janteloven og Norge. Ganske så kjapt i etterkant startet den automatiske stemmen over høyttaleranlegget som annonserte ombordstigning. De forsøkte seg med en slags prioritert ombordstigning på venstre siden av skranken, selv om jeg så mange statusløse Go-pax snike seg inn her. Om bord kom vi oss, og jeg fant veien mot sete 5 C på denne turen nedover mot Barcelona som ble min andre på under én ukes tid. Jahojo okkuperte 5A, og heldigvis fungerte softblock for oss to. Dermed lå alt til rette for en trivelig tur nedover. De fleste hadde ledig midtsete blant oss «Flypratere», selv om det var enkelte som var uheldig å få to andre ved siden av seg.
Vi måtte vente på noen passasjerer fra SK 908 før vi omsider var klar for å pushe ut fra gate. Interessant routing med New York – Oslo – Barcelona vil jeg si, skulle nesten tro de var ute etter å hente poeng slik som oss. Senere på dagen skulle vi imidlertid oppdage en enda mer kreativ routing som selv vi hadde problemer med å forstå. Vel ti minutter etter oppsatt rutetid kom vi oss fra gaten, dessverre uten en spesiell velkomst fra kabinpersonalet over høyttalerne. Stemningen skulle imidlertid bli særdeles god etter hvert!

Det tok ikke lange tiden før vi kom oss opp i luften og den glimrende kvinnelige purseren kunne fortelle oss om dagens serviceopplegg. Jeg tror de aller fleste gikk for noen edle dråper, mens jeg holdt meg til Cola og vann siden bilen ventet igjen på Flesland. Frokosten kom på bordet og inneholdt akkurat det samme som den gjorde på SK 244. Den gikk imidlertid ned uten større problemer. Virre Vapp i 5F og jeg tok begge en pizza, men var nok mildt forskrekket når den kom ut av pakningen. Gi meg tilbake wrapsen, den var mange hakk bedre enn dette her. Den pizzaen skal ikke spises flere ganger. Da tar jeg heller to muffinser og lever med kaloriene som går ned i gapet. Jahojo og jeg hadde en meget trivelig prat om flyrelaterte spørsmål, der jeg lærte masse nytt. Takk for praten og selskapet Jahojo!

Besetningen gikk flere runder med drikke så vidt jeg kan huske, noe de strengt tatt var nødt til på en dag/tur som denne. Det ble en ny flaske vann på meg etter hvert og en pose Malaco for å døyve det verste søtsuget siden det tross alt var lørdag. Neste gang tror jeg muligens at det blir kombinasjonen buss/taxi dersom det er MR på gang uten overnatting for å kunne nye alkoholtilbudet fullt ut. Til informasjon var det 10 rader Plus på denne avgangen. Belegget i Go tror jeg var nokså solid også. Etter vel tre timer i luften nærmet vi oss Barcelona faretruende, og stemningen i kabinen var meget god. Vel landet og inne ved gaten kunne vi ta et midlertidig farvel med crewet, som sikkert var slitne allerede etter alle forespørslene om musserende eller øl. I gateområdet kunne vi ta farvel med gjengen som skulle bli værende et døgn i Barcelona, mens resten av oss fant veien mot loungen.